Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2022-02-25

Text, kommunikation och lärande i en mångkulturell skola (GSV22L)

V3B5K (VT22, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Aktuell forskning, i form av artiklar eller delar av uppsatser, tillkommer motsvarande ca 100 sidor.
    Text
  • Skolverket. (2019). Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2019. Stockholm: Skolverket.
    Övrigt:Tillgänglig: https://www.skolverket.se/getFile?file=4206
    Myndighetspublikation

Delkurser

1. Multimodal kommunikation och gestaltning av kunskap
  • Björkvall, A. (2019). Den visuella texten: multimodal analys i praktiken (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132747
    Övrigt:Även 1 uppl. går bra att använda.
    Bok / Antologi
  • Kress, G. R. (1997). Before writing: rethinking the paths to literacy (1 uppl.). London: Routledge. ISBN: 0415138043
    Bok / Antologi
  • Lahdenperä, P., & Sundgren, E. (Red.). (2017). Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122660
    Bok / Antologi
  • Laursen, H. P. (Red.). (2015). Litteracitet och språklig mångfald (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144103181
    Bok / Antologi
  • Nordmark, M. (2018). Att skriva med och utan digitala verktyg (Skolverket: Lärportalen Tidig skrivundervisning, del 7). Stockholm: Skolverket. Hämtad från https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/036_tidig-skrivundervisning/del_07.
    Läsanvisning:Läs artikeln och se tillhörande film.
    Myndighetspublikation
  • Sjödén, B. (2019). Från läroböcker till digitala läromedel – nio frågor på vägen. I A. Nordenstam, & S. Parmenius-Swärd (Red.), Svensklärarföreningens Årsskrift: Digitalt (1 uppl., ss. 60-83). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 978-91-27-45738-6
    Läsanvisning:Finns i kursrummet som pdf
    Kapitel i bok (antologi)
2. Berättande och tematisk planering
  • Fast, C. (2001). Berätta!: inspiration och teknik (1 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127722902
    Bok / Antologi
  • Jederlund, U. (2011). Musik och språk: ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling och lärande (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099900
    Bok / Antologi
  • Löfstedt, U. (2004). Barns bildskapande: teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser (1 uppl.). Jönköping: Jönköping Univ. Press. ISBN: 919749531X
    Bok / Antologi
  • Göthberg, M. (2020). Teater som kollektivt lärande. I P. Ahlstrand, & J. Remfeldt (Red.), Att undervisa i teater (1 uppl., ss. 75-96). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144134109
    Kapitel i bok (antologi)

Referenslitteratur

  • Karlsson, O. (Red.). (2017). Svenska skrivregler (4 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111497
    Bok / Antologi

Delkurser

1. Multimodal kommunikation och gestaltning av kunskap
  • Gibbons, P. (2018). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet (5 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128948
    Övrigt:Även 4 uppl. går bra att använda.
    Bok / Antologi
  • Hajer, M., & Meestringa, T. (2014). Språkinriktad undervisning: en handbok (2 uppl.). Stockholm: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9789173828697
    Bok / Antologi
  • Johansson, B., & Sandell Ring, A. (2010). Låt språket bära: genrepedagogik i praktiken (1 uppl.). Stockholm: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9789173828413
    Övrigt:Även senare upplagor går bra att använda.
    Bok / Antologi
2. Berättande och tematisk planering
  • Tyrrell, J. (2001). Power of fantasy in early learning (1 uppl.). London: Routledge/Falmer. ISBN: 0-415-24021-2
    Bok / Antologi