Aspelin, J. (2013). Vad är relationell pedagogik?. I J. Aspelin (Red.), Relationell specialpedagogik - i teori och praktik ( ss. 13-25). Kristianstad: Kristianstad University Press. Hämtad från https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:633608/FULLTEXT01.pdf.
Kapitel i bok (antologi)
Bengtsson, J., & Berntsson, I. C. (2015). Elevers och lärares lärande i skolan - livsvärdsliga grunder. I J. Bengtsson, & I. C. Berntsson (Red.), Lärande ur ett livsvärldsperspektiv (1 uppl., ss. 15-34). Malmö: Gleerups.
Övrigt:finns tillgänglig i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Gee, J. P. (2014). introduction to discourse analysis : theory and method (4 uppl.). Abingdon, Oxon: Routledge. ISBN: 9780415721257
Bok / Antologi
Hyldgaard, K. (2008). Vetenskapsteori : en grundbok till de pedagogiska ämnena (1 uppl.). Stockholm: Liber.
Janks, H. (2000). Domination, Access, Diversity and Design: A synthesis for critical literacy education. Educational Review, 52(2), 175-186. DOI: 10.1080/713664035
Tidskriftsartikel
Matta, C. (2020). På vetenskaplig grund : en vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147128457
Bok / Antologi
Nordqvist, S. (1988). Nasse hittar en stol (1 uppl.). Bromma: Opal. ISBN: 9172705035
Bok / Antologi
Wahlström, N. (2016). Läroplansteori och didaktik (Andra upplagan). Malmö: Gleerup Utbildning AB. ISBN: 9789140694768
Bok / Antologi
En doktorsavhandling (200-300sidor) inom området pedagogik och didaktik väljs i samråd mellan kursdeltagare och lärare.
Text
Referenslitteratur
Bernstein, R. J. (1987). Bortom objektivism och relativism : vetenskap, hermeneutik och praxis (-). Göteborg: Daidalos.
Bok / Antologi
Claesson, S. (2014). Om varför begreppet undervisning behöver återerövras. Utbildning & Demokrati, 23(3), 95-107.
Övrigt:finns tillgänglig i Learn
Tidskriftsartikel
Biesta, G. (2011). God utbildning i mätningens tidevarv (1 uppl.). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Englund, T. (2004). Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna. Pedagogisk Forskning i Sverige, 9(1), 37-49.
Övrigt:finns tillgänglig i Learn
Tidskriftsartikel
Hesslefors-Arktoft, E. (2006). Att utgå från erfarenheter, utmana och skapa nya erfarenheter. I T. Almius, B. Andersson, P. Hansson, E. Hesslefors-Arktoft, S. Karlström, V. Oscarsson, R. Severin, & B. Tedeborg (Red.), Erfarande och synvändor. En artikelsamling om de samhällsorienterande ämnenas didaktik ( ss. 7-17). Göteborg: Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.
Övrigt:finns tillgänglig i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Curtis, W., & Dufour, B. (Red.). (2011). Studying education : an introduction to the key disciplines in education studies (-). Maidenhead, Berkshire: Open University Press.
Bok / Antologi
Hermerén, G., Gustafsson, B., & Petterson, B. (2011). God forskningssed (-). Stockholm: Vetenskapsrådet.
Läsanvisning:Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011
Bok / Antologi
McLaughlin, M. W., & Talbert, J. E. (2006). Building school-based teacher learning communities : professional strategies to improve student achievement (-). New York: Teachers College Press.
Bok / Antologi
Melander, H., & Sahlström, F. (2010). Lärande i interaktion (1 uppl.). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Winther Jørgensen, M., & Phillips, L. (2000). Diskursanalys som teori och metod (-). Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.