Bie, K. (2014). Reflektionshandboken för pedagoger Malmö: Gleerups.
Bok / Antologi
Boo, S., Forslund Frykedal, K., & Thorsten, A. (2017). Att anpassa undervisning : till individ och grupp i klassrummet Stockholm: Natur & Kultur.
Bok / Antologi
Carlsson, U. (Red.). (2018). Medie- och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern : en demokratifråga : kartläggning, analys, reflektioner Göteborg: Nordicom.
Läsanvisning:Valda delar.
Övrigt:Se https://www.nordicom.gu.se/sv
Bok / Antologi
Davidsson, B., & Dimenäs, J. (Red.). (2007). Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik (1 uppl.). Stockholm: Liber.
Läsanvisning:Valda delar.
Bok / Antologi
Dimenäs, J., & Taflin, E. (2018). Teaching in action: A model to understand the complexity of teachers´decisions in teaching mathematics. International Journal of Advanced Research in Education and Literature, 4(1), 10-24.
Tidskriftsartikel
Eilard, A. (2010). Barndomens förändrade villkor : förutsättningar för barns lärande i en ny tid Stockholm: Skolverket (Forskning för skolan).
Övrigt:Se www.skolverket.se
Bok / Antologi
Ekborg, M., Ideland, M., & Malmberg, C. (2009). Science for life – a conceptual framework for construction and analysis of socio-scientific cases. Nordic Studies in Science Education, 5(1), 35-46. DOI: 10.5617/nordina.277
Tidskriftsartikel
Harlen, W. (2015). Working with Big Ideas of Science Education [Elektronisk resurs]. IAP. Hämtad från https://www.interacademies.org.
E-bok eller PDF
Jensen, M. (Red.). (2011). Lärandets grunder : teorier och perspektiv Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Minten, E. (2013). Forskning för klassrummet : vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken Stockholm: Skolverket (Forskning för skolan).
Övrigt:se www.skolverket.se
Bok / Antologi
Nilsson, P. (2012). Att se helheter i undervisningen : naturvetenskapligt perspektiv Stockholm: Skolverket (Forskning för skolan).
Övrigt:Se www.skolverket.se
Bok / Antologi
Partanen, P. (2019). Hälsa för lärande - lärande för hälsa Stockholm: Skolverket (Forskning för skolan).
Övrigt:Se www.skolverket.se
Bok / Antologi
Skolverket. (2015). Delaktighet för lärande Stockholm: Skolverket (Forskning för skolan).
Övrigt:Se www.skolverket.se
Bok / Antologi
Skolverket. (2018). Digitaliseringen i skolan – möjligheter och utmaningar Stockholm: Skolverket (Forskning för skolan).
Övrigt:Se www.skolverket.se
Bok / Antologi
Sund, P., & Sund, L. (2017). Hållbar utveckling : ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan (Första upplagan). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Svensson, G. (2019). Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning Stockholm: Skolverket (Forskning för skolan).
Övrigt:Se www.skolverket.se
Bok / Antologi
Säljö, R. (2015). Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer Malmö: Gleerup.
Bok / Antologi
Tillkommer aktuella styrdokument samt artiklar (ca 200 sid.), multimodala texter och ämnesdidaktisk litteratur från tidigare kurser eller motsvarande.
Text
Referenslitteratur
Elfström, I. (2014). Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära i förskola och skola (2 uppl.). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Forssell, A. (Red.). (2011). Boken om pedagogerna (6 uppl.). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Karlsson, O. (Red.). (2017). Svenska skrivregler (4 uppl.). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Kjällander, S. (2011). Designs for Learning in an Extended Digital Environment. (Doktorsavhandling, Stockholms Universitet, Stockholm, Institutionen för pedagogik och didaktik). Hämtad från http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:402495/FULLTEXT01.pdf.
Läsanvisning:Valda delar.
Avhandling
Magnusson, P. (2014). Meningsskapandets möjligheter : multimodal teoribildning och multiliteracies i skolan. (Doktorsavhandling, Malmö Högskola, Malmö, Fakulteten för lärande och samhälle). Hämtad från http://muep.mau.se/handle/2043/17212.
Läsanvisning:Valda delar.
Avhandling
Ott. (2018). Mobile Phones in School: From disturbing objects to infrastructure for learning. (Doktorsavhandling, Göteborgs Universitet, Göteborg, IT-fakulteten Institutionen för tillämpad informationsteknologi). Hämtad från https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/53361.
Läsanvisning:Valda delar.
Avhandling
Schött, K. (2015). Studentens skrivhandbok (3 uppl.). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Skolverket. (2012). Perspektiv på barndom och barns lärande. En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år.
Myndighetspublikation
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.