Elmeroth, E. (2008). Etnisk maktordning i skola och samhälle Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Elmeroth, E., & Häge, J. (2016). Flyktens barn: medkänsla, migration och mänskliga rättigheter (Andra reviderade upplagan). Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Garcia, O. (2009). Bilingual Education in the 21st Century: a global perspective UK: Wiley-Blackwell.
Läsanvisning:s 73-92, 218-286 (70 s)
Bok / Antologi
Hult, F. (2004). “Planning for Multilingualism and Minority Language Rights in Sweden”. Language Policy, 3, 181-201.
Övrigt:20 s. (Sök via bibliotekets hemsida.)
Tidskriftsartikel
Hult, F. (2012). ”English as a Transcultural Language in Swedish Policy and Practice”. TESOL Quarterly, 46(2), s. 1.
Övrigt:22 s. (Sök via bibliotekets hemsida.)
Tidskriftsartikel
Milani, T. M. (2010). ”Den svenska mediedebatten om språkkrav för medborgarskap ur ett språkideologiskt perspektiv”. NORDAND, 5(1), s. 1.
Övrigt:15 s. (Finns scannad i kursrummet.)
Tidskriftsartikel
Musk, N., & Wedin, Å. (2010). Flerspråkighet, identitet och lärande - Skola i ett föränderligt samhälle Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:Valda delar ca 150 sidor.
Bok / Antologi
Spolsky, B. (2004). Language policy Cambridge: Cambridge University Press.
Läsanvisning:Valda delar, 100 s.
Bok / Antologi
Stroud, C. (2013). ”Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp”. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 313-342). Lund: Studentlitteratur.
Övrigt:29 s.
Kapitel i bok (antologi)
Tingbjörn, G. (2004). ”Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv – en tillbakablick”. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 743-761). Lund: Studentlitteratur.
Övrigt:18 s.
Kapitel i bok (antologi)
Weber, J. J., & Horner, K. (2012). Introducing multilingualism: a social approach London: Routledge.
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.