1.1 - Flerspråkighet som fenomen och företeelse – vetenskapsteoretiska förklaringsmodeller och metodologiska perspektiv:.
Text
Blackledge, A., & Creese, A. (Red.). (2014). Heteroglossia as Practice and Pedagogy ([Elektronisk resurs]). Dordrecths: Springer Netherlands.
Bok / Antologi
Block, D. (2007). “The rise of identity in SLA post Firth and Wagner”. The Modern Language Journal, (91), 863-876.
Övrigt:14 s.
Tidskriftsartikel
Blommaert, J. (2013). Ethnography, Superdiversity and Linguistic landscapes: Chronicles of Complexity ([Elektronisk resurs]). Bristol: Multilingual Matters.
Bok / Antologi
Firth, A., & Wagner, J. (1997). “On discourse, communication, and (some) fundamental concepts in SLA research”. The Modern Language Journal, 81(3), 285-300.
Övrigt:16 s.
Tidskriftsartikel
Hornberger, N. H. (1995). “Ethnography in linguistic perspective: understanding school processes”. Language and Education: An International Journal, 9(4), 233-248.
Övrigt:16 s. [Elektronisk resurs]
Tidskriftsartikel
Hornberger, N. H., & Johnson, D. C. (2007). “Slicing the onion ethnographically: layers and spaces in multilingual language education policy and practice”. TESOL Quarterly, 41(3), 509-532.
Övrigt:23 s. [Elektronisk resurs]
Tidskriftsartikel
Hornberger, N. H. (Red.). (2003). Continua of Biliteracy: An Ecological Framework for Educational Policy, Research, and Practice in Multilingual Settings ([Elektronisk resurs]). Clevedon: Multilingual Matters.
Bok / Antologi
May, S. (Red.). (2014). The Multilingual Turn: Implications for SLA, TESOL and Bilingual Education ([Elektronisk resurs]). New York: Routledge.
Bok / Antologi
Pavlenko, A., Blackledge, A., Piller, I., & Teutsch-Dwyer, M. (Red.). (2001). Multilingualism, Second Language Learning, and Gender ([Elektronisk resurs]). Berlin: Mouton de Gruyter.
Läsanvisning:50 s. läses
Bok / Antologi
Scollon, R., & Scollon, S. W. (2007). “Nexus analysis: refocusing ethnography in action”. Journal of Sociolinguistics, 11(5), 608-625.
Övrigt:18 s.
Tidskriftsartikel
Singleton, D., Fishman, J. A., Muiris, O. L., & Aronin, L. (Red.). (2013). Current Multilingualism: A New Linguistic Dispensation ([Elektronisk resurs]). Boston: Walter de Gruyter.
Bok / Antologi
Weber, J. J., & Horner, K. (2012). Introducing Multilingualism: A Social Approach London, New York: Routledge.
Bok / Antologi
Tillkommer högst 100 s material.
Text
1.2 - Svenska som andraspråk i ett utvecklingsperspektiv – vetenskapsteoretiska förklaringsmodeller och metodologiska perspektiv.
Text
Abrahamsson, N. (2009). Andraspråksinlärning Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Ellis, R., & Shintani, N. (2014). Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research London: Routledge.
Bok / Antologi
Körner, S., & Wahlgren, L. (2015). Statistiska metoder Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Mayo, G., & del Pilar, M. (Red.). (2013). Contemporary Approaches to Second Language Acquisition ([Elektronisk resurs]). Amsterdam: John Benjamin Publishing Co.
Bok / Antologi
Mackey, A., & Gass, S. M. (Red.). (2011). Research Methods in Second Language Acquisition: A Practical Guide ([Elektronisk resurs]). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Övrigt:Eller: Chichester, West Sussex, U.K.: Wiley-Blackwell.
Bok / Antologi
Åsberg, R. (2001). ”Det finns inga kvalitativa metoder – och inga kvantitativa heller för den delen”. Pedagogisk forskning i Sverige, (43), 270-292.
Övrigt:22 s.
Tidskriftsartikel
Tillkommer högst 100 s utdelat material.
Text
2. Valbar fördjupningskurs
2.1 - Flerspråkighet, interaktion och identitetsskapande i klassrum.
Text
Block, D. (2014). Second Language Identities London: Bloomsbury Academic.
Bok / Antologi
Creese, A., & Blackledge, A. (2011). "A Flexible and Separate Bilingualism in Complementary Schools". Journal of Pragmatics, (43), 1196-1208.
Övrigt:12 s.
Tidskriftsartikel
Garcia, O., & Li, W. (2014). Translanguaging: language, bilingualism and education Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan.
Bok / Antologi
Gorter, D., Zenotz, V., & Cenoz, J. (2014). Minority languages and multilingual education: bridging the local and the global ([Elektronisk resurs]). Dordrecht: Springer Netherlands.
Bok / Antologi
Hornberger, N., & McKay, S. L. (2010). Sociolinguistics and Language Education Bristol: Multilingual Matters.
Läsanvisning:Valda delar, ca 200 s.
Bok / Antologi
Hornberger, N., & Link, H. (2012). "Translanguaging and transnational litteracities in multilingual classrooms: a biliteracy lens". International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 15(3), 261-278.
Övrigt:17 s.
Tidskriftsartikel
(2013). Language & Education. Special Issue: Multilingual resources in classroom interaction: ethnographic and discourse analytic perspectives, 27(4), 285-381.
Övrigt:96 s.
Tidskriftsartikel
Martin-Jones, M., Blackledge, A., & Creese, A. (2015). The Routledge Handbook of Multilingualism New York: Routledge.
Läsanvisning:Valda delar, ca 150 s.
Bok / Antologi
Norton, B. (2013). Identity and Language Learning (2nd Edition) Extending the Conversation Bristol: Multilingual Matters.
Bok / Antologi
Ytterligare litteratur om ca 300 s väljs inom ramen för fördjupning i samråd med kursansvarig.
Text
2.2 - Flerspråkighet, identitet och kulturmöten i sociala sammanhang.
Text
Dalmau, M. S. I. (2014). Migrant Communication Enterprises: Regimentation and Resistance Bristol: Multilingual Matters.
Bok / Antologi
Eastmond, M., & Åkesson, L. (Red.). (2007). Globala familjer: transnationell migration och släktskap Hedemora: Gidlunds.
Läsanvisning:100 s. läses
Bok / Antologi
Faist, T., Fauser, M., & Reisenauer, E. (2014). Transnationell migration Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Fogle, L. W. (2012). Second Language Socialization and Learner Agency: Talk in Three Adoptive Families Bristol: Multilingual Matters.
Bok / Antologi
García, O., Zakharia, Z., & Otcu, B. (Red.). (2012). Bilingual Community Education and Multilingualism: Beyond Heritage Languages in a Global City ([Elektronisk resurs]). Bristol: Multilingual Matters.
Bok / Antologi
King, K. A., Fogle, L., & Logan-Terry, A. (2008). "Family language policy". Language and Linguistics Compass, 2(5), 907-922.
Övrigt:15 s.
Tidskriftsartikel
King, K. A., & Fogle, L. (2006). "Bilingual parenting as good parenting: Parents’ perspectives on family language policy for additive bilingualism". International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 9(6), 695-712.
Övrigt:17 s.
Tidskriftsartikel
Ochs, E., & Schieffelin, B. B. "Language acquisition and socialization: Three developmental stories and their implications". I R. A. Shweder, & R. A. LeVine (Red.), Culture Theory: Essays on Mind, Self, and Emotion ( ss. 276-320). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Övrigt:44 s.
Kapitel i bok (antologi)
Wernesjö, U. Conditional belonging: listening to unaccompanied young refugees’ voices. I Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations from the Faculty of Social Sciences 93 ( ss. s. 1). Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis.
Övrigt:92 s.
Kapitel i bok (antologi)
Ytterligare litteratur väljs om ca 500 s. inom ramen för fördjupning i samråd med kursansvarig.
Text
2.3 – Flerspråkiga röster i svensk skönlitteratur.
Text
Ashcroft, B., Griffiths, G., & Tiffin, H. (2002). The Empire writes back. Theory and practice in post-colonial literatures (2 uppl.). London: Routledge.
Läsanvisning:s. 1-58, 153-223
Bok / Antologi
Bakhtin, M. (1981). The dialogic imagination. Four essays Austin: University of Texas Press.
Läsanvisning:s.1‒83, 259-443
Bok / Antologi
Björklund, S. "Kodväxling i tal och text och dess tillämpningar för analys av litterär flerspråkighet". I S. Björklund, & H. Lönnroth (Red.), Språkmöten i skönlitteratur. Perspektiv på litterär flerspråkighet ( ss. 13-32). Vasa: VAKKI Publications nr. 6.
Övrigt:19 s.
Kapitel i bok (antologi)
Eriksson, H., & Haapamäki, S. ”Att analysera litterär flerspråkighet”. I S. Niemi, & P. Söderholm (Red.), Svenskan i Finland 12. 15 och 16 oktober 2009 vid Joensuu universitet ( ss. 43-52). Joensuu: University of Eastern Finland.
Övrigt:9 s.
Kapitel i bok (antologi)
Gröndahl, S. (Red.). (2002). Litteraturens gränsland: invandrar- och minoritetslitteratur i nordiskt perspektiv (Uppsala Multiethnic Papers 45). Uppsala: Centrum för multietnisk forskning.
Läsanvisning:s. 11-116 och valda delar
Bok / Antologi
Jonsson, C. "'Making Silences Voices Heard'. Code-switching in Multilingual Literary Texts in Sweden". I M. Sebba, S. Mahootian, & C. Jonsson (Red.), Language mixing and code-switching in writing. Approaches to mixed-language written discourse ( ss. 213-232). Hoboken: Routledge.
Övrigt:19 s.
Kapitel i bok (antologi)
Landqvist, H., & Tingsell, S. "Flerspråkighet och språkväxling i skönlitteratur på svenska. Att analysera kontexten för litterära verk". I S. Björklund, & H. Lönnroth (Red.), Språkmöten i skönlitteratur. Perspektiv på litterär flerspråkighet ( ss. 33-53). Vasa: VAKKI Publications nr. 6.
Övrigt:20 s.
Kapitel i bok (antologi)
Nilsson, M. (2010). "Swedish ‘Immigrant Literature’ and the Construction of Ethnicity". Tijdschrift voor Skandinavistiek, 31, 199-218.
Övrigt:19 s.
Tidskriftsartikel
Tidigs, J. (2014). Att skriva sig över språkgränserna. Flerspråkighet i Jac. Ahrenbergs och Elmer Diktonius prosa ((Diss)). Åbo: Åbo Akademi University Press.
Läsanvisning:s. 13-99, 304-343 läses
Bok / Antologi
Östman, C. (Red.). (2015). Det skönlitterära språket. Tolv texter om stil Stockholm: Morfem.
Bok / Antologi
Tillkommer minst tre skönlitterära verk (ca 500 sidor), varav två är obligatoriska och en väljs i samråd med läraren.
Text
2.4 – Litteracitet och flerspråkighet.
Text
Baynham, M., & Prinsloo, M. (Red.). (2009). The Future of Literacy Studies New York: Palgrave Macmillan.
Bok / Antologi
Björkvall, A., & Engblom, C. (2010). "Young children’s exploration of semiotic resources during unofficial computer activities in the classroom". Journal of Early Childhood Literacy, 10(3), 271-293.
Övrigt:23 s.
Tidskriftsartikel
Blommaert, J., Creve, L., & Willaert, E. (2003). "On being declared illiterate: Language-ideological disqualification in Dutch classes for immigrants in Belgium". Language and Communication, 26(1), 34-54.
Övrigt:20 s.
Tidskriftsartikel
Heath, S. B., & Street, B. (2008). On Ethnography: Approaches to Language and Literacy Research London: Routledge.
Bok / Antologi
Heath, S. B. (2012). Words at work and play: Three decades in families and communities: Three Decades in Family and Community Life Cambridge: Cambridge University Press.
Bok / Antologi
Janks, H. (2005). "Deconstruction and reconstruction: Diversity as a productive resource". Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 26(1), 31-44.
Övrigt:14 s.
Tidskriftsartikel
Laursen, H. (Red.). (2013). Literacy og sproglig diversitet Århus: Aarhus universitetsforlag.
Bok / Antologi
Pitkänen-Huhta, A., & Holm, L. (Red.). (2012). Literacy Practices in Transition: Perspectives from the Nordic Countrie Bristol: Multilingual Matters.
Bok / Antologi
Ytterligare litteratur väljs om ca 300 s. inom ramen för fördjupning i samråd med kursansvarig.
Text
3. Examensarbete 2 för ämneslärarexamen för gymnasieskolan
Backman, J. (2015). Rapporter och uppsatser Lund: Studentlitteratur AB.
Bok / Antologi
Cohen, L., Manion, L., & Morisson, K. (2011). Research Methods in Education London: Routledge.
Bok / Antologi
Denscombe, M. (2016). Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna Lund: Studentlitteratur AB.
Bok / Antologi
Övrig litteratur söks och väljs individuellt av varje student utifrån uppsatsens ämne i samarbete med handledaren.
Text
Eventuellt material om högst 100 sidor kan tillkomma och tillhandahålls av läraren.
Text
Referenslitteratur
Delkurser
1. Valbar metodkurs
2. Valbar fördjupningskurs
Wright, W. E., Boun, S., & Garcia, O. (2015). The Handbook of Bilingual and Multilingual Education Oxford: Wiley Blackwell.
Övrigt:Delkurs 2.1
Bok / Antologi
3. Examensarbete 2 för ämneslärarexamen för gymnasieskolan
Språkrådet. (2008). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber.
Myndighetspublikation
Svenska Språknämnden. (2016). Språkriktighetsboken. Stockholm: NE Nationalencyklopedin.
Myndighetspublikation
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.