Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2021-01-25

Svenska som andraspråk IV, inklusive examensarbete 2 för ämneslärarexamen, gy (SS3013)

V347S (VT20, 100%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

Delkurser

1. Valbar metodkurs
  • 1.1 - Flerspråkighet som fenomen och företeelse – vetenskapsteoretiska förklaringsmodeller och metodologiska perspektiv:.
    Text
  • Blackledge, A., & Creese, A. (Red.). (2014). Heteroglossia as Practice and Pedagogy ([Elektronisk resurs]). Dordrecths: Springer Netherlands.
    Bok / Antologi
  • Block, D. (2007). “The rise of identity in SLA post Firth and Wagner”. The Modern Language Journal, (91), 863-876.
    Övrigt:14 s.
    Tidskriftsartikel
  • Blommaert, J. (2013). Ethnography, Superdiversity and Linguistic landscapes: Chronicles of Complexity ([Elektronisk resurs]). Bristol: Multilingual Matters.
    Bok / Antologi
  • Firth, A., & Wagner, J. (1997). “On discourse, communication, and (some) fundamental concepts in SLA research”. The Modern Language Journal, 81(3), 285-300.
    Övrigt:16 s.
    Tidskriftsartikel
  • Hornberger, N. H. (1995). “Ethnography in linguistic perspective: understanding school processes”. Language and Education: An International Journal, 9(4), 233-248.
    Övrigt:16 s. [Elektronisk resurs]
    Tidskriftsartikel
  • Hornberger, N. H., & Johnson, D. C. (2007). “Slicing the onion ethnographically: layers and spaces in multilingual language education policy and practice”. TESOL Quarterly, 41(3), 509-532.
    Övrigt:23 s. [Elektronisk resurs]
    Tidskriftsartikel
  • Hornberger, N. H. (Red.). (2003). Continua of Biliteracy: An Ecological Framework for Educational Policy, Research, and Practice in Multilingual Settings ([Elektronisk resurs]). Clevedon: Multilingual Matters.
    Bok / Antologi
  • May, S. (Red.). (2014). The Multilingual Turn: Implications for SLA, TESOL and Bilingual Education ([Elektronisk resurs]). New York: Routledge.
    Bok / Antologi
  • Pavlenko, A., Blackledge, A., Piller, I., & Teutsch-Dwyer, M. (Red.). (2001). Multilingualism, Second Language Learning, and Gender ([Elektronisk resurs]). Berlin: Mouton de Gruyter.
    Läsanvisning:50 s. läses
    Bok / Antologi
  • Scollon, R., & Scollon, S. W. (2007). “Nexus analysis: refocusing ethnography in action”. Journal of Sociolinguistics, 11(5), 608-625.
    Övrigt:18 s.
    Tidskriftsartikel
  • Singleton, D., Fishman, J. A., Muiris, O. L., & Aronin, L. (Red.). (2013). Current Multilingualism: A New Linguistic Dispensation ([Elektronisk resurs]). Boston: Walter de Gruyter.
    Bok / Antologi
  • Weber, J. J., & Horner, K. (2012). Introducing Multilingualism: A Social Approach London, New York: Routledge.
    Bok / Antologi
  • Tillkommer högst 100 s material.
    Text
  • 1.2 - Svenska som andraspråk i ett utvecklingsperspektiv – vetenskapsteoretiska förklaringsmodeller och metodologiska perspektiv.
    Text
  • Abrahamsson, N. (2009). Andraspråksinlärning Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Ellis, R., & Shintani, N. (2014). Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research London: Routledge.
    Bok / Antologi
  • Körner, S., & Wahlgren, L. (2015). Statistiska metoder Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Mayo, G., & del Pilar, M. (Red.). (2013). Contemporary Approaches to Second Language Acquisition ([Elektronisk resurs]). Amsterdam: John Benjamin Publishing Co.
    Bok / Antologi
  • Mackey, A., & Gass, S. M. (Red.). (2011). Research Methods in Second Language Acquisition: A Practical Guide ([Elektronisk resurs]). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
    Övrigt:Eller: Chichester, West Sussex, U.K.: Wiley-Blackwell.
    Bok / Antologi
  • Åsberg, R. (2001). ”Det finns inga kvalitativa metoder – och inga kvantitativa heller för den delen”. Pedagogisk forskning i Sverige, (43), 270-292.
    Övrigt:22 s.
    Tidskriftsartikel
  • Tillkommer högst 100 s utdelat material.
    Text
2. Valbar fördjupningskurs
  • 2.1 - Flerspråkighet, interaktion och identitetsskapande i klassrum.
    Text
  • Block, D. (2014). Second Language Identities London: Bloomsbury Academic.
    Bok / Antologi
  • Creese, A., & Blackledge, A. (2011). "A Flexible and Separate Bilingualism in Complementary Schools". Journal of Pragmatics, (43), 1196-1208.
    Övrigt:12 s.
    Tidskriftsartikel
  • Garcia, O., & Li, W. (2014). Translanguaging: language, bilingualism and education Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan.
    Bok / Antologi
  • Gorter, D., Zenotz, V., & Cenoz, J. (2014). Minority languages and multilingual education: bridging the local and the global ([Elektronisk resurs]). Dordrecht: Springer Netherlands.
    Bok / Antologi
  • Hornberger, N., & McKay, S. L. (2010). Sociolinguistics and Language Education Bristol: Multilingual Matters.
    Läsanvisning:Valda delar, ca 200 s.
    Bok / Antologi
  • Hornberger, N., & Link, H. (2012). "Translanguaging and transnational litteracities in multilingual classrooms: a biliteracy lens". International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 15(3), 261-278.
    Övrigt:17 s.
    Tidskriftsartikel
  • (2013). Language & Education. Special Issue: Multilingual resources in classroom interaction: ethnographic and discourse analytic perspectives, 27(4), 285-381.
    Övrigt:96 s.
    Tidskriftsartikel
  • Martin-Jones, M., Blackledge, A., & Creese, A. (2015). The Routledge Handbook of Multilingualism New York: Routledge.
    Läsanvisning:Valda delar, ca 150 s.
    Bok / Antologi
  • Norton, B. (2013). Identity and Language Learning (2nd Edition) Extending the Conversation Bristol: Multilingual Matters.
    Bok / Antologi
  • Ytterligare litteratur om ca 300 s väljs inom ramen för fördjupning i samråd med kursansvarig.
    Text
  • 2.2 - Flerspråkighet, identitet och kulturmöten i sociala sammanhang.
    Text
  • Dalmau, M. S. I. (2014). Migrant Communication Enterprises: Regimentation and Resistance Bristol: Multilingual Matters.
    Bok / Antologi
  • Eastmond, M., & Åkesson, L. (Red.). (2007). Globala familjer: transnationell migration och släktskap Hedemora: Gidlunds.
    Läsanvisning:100 s. läses
    Bok / Antologi
  • Faist, T., Fauser, M., & Reisenauer, E. (2014). Transnationell migration Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Fogle, L. W. (2012). Second Language Socialization and Learner Agency: Talk in Three Adoptive Families Bristol: Multilingual Matters.
    Bok / Antologi
  • García, O., Zakharia, Z., & Otcu, B. (Red.). (2012). Bilingual Community Education and Multilingualism: Beyond Heritage Languages in a Global City ([Elektronisk resurs]). Bristol: Multilingual Matters.
    Bok / Antologi
  • King, K. A., Fogle, L., & Logan-Terry, A. (2008). "Family language policy". Language and Linguistics Compass, 2(5), 907-922.
    Övrigt:15 s.
    Tidskriftsartikel
  • King, K. A., & Fogle, L. (2006). "Bilingual parenting as good parenting: Parents’ perspectives on family language policy for additive bilingualism". International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 9(6), 695-712.
    Övrigt:17 s.
    Tidskriftsartikel
  • Ochs, E., & Schieffelin, B. B. "Language acquisition and socialization: Three developmental stories and their implications". I R. A. Shweder, & R. A. LeVine (Red.), Culture Theory: Essays on Mind, Self, and Emotion ( ss. 276-320). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
    Övrigt:44 s.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Wernesjö, U. Conditional belonging: listening to unaccompanied young refugees’ voices. I Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations from the Faculty of Social Sciences 93 ( ss. s. 1). Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis.
    Övrigt:92 s.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Ytterligare litteratur väljs om ca 500 s. inom ramen för fördjupning i samråd med kursansvarig.
    Text
  • 2.3 – Flerspråkiga röster i svensk skönlitteratur.
    Text
  • Ashcroft, B., Griffiths, G., & Tiffin, H. (2002). The Empire writes back. Theory and practice in post-colonial literatures (2 uppl.). London: Routledge.
    Läsanvisning:s. 1-58, 153-223
    Bok / Antologi
  • Bakhtin, M. (1981). The dialogic imagination. Four essays Austin: University of Texas Press.
    Läsanvisning:s.1‒83, 259-443
    Bok / Antologi
  • Björklund, S. "Kodväxling i tal och text och dess tillämpningar för analys av litterär flerspråkighet". I S. Björklund, & H. Lönnroth (Red.), Språkmöten i skönlitteratur. Perspektiv på litterär flerspråkighet ( ss. 13-32). Vasa: VAKKI Publications nr. 6.
    Övrigt:19 s.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Eriksson, H., & Haapamäki, S. ”Att analysera litterär flerspråkighet”. I S. Niemi, & P. Söderholm (Red.), Svenskan i Finland 12. 15 och 16 oktober 2009 vid Joensuu universitet ( ss. 43-52). Joensuu: University of Eastern Finland.
    Övrigt:9 s.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Gröndahl, S. (Red.). (2002). Litteraturens gränsland: invandrar- och minoritetslitteratur i nordiskt perspektiv (Uppsala Multiethnic Papers 45). Uppsala: Centrum för multietnisk forskning.
    Läsanvisning:s. 11-116 och valda delar
    Bok / Antologi
  • Jonsson, C. "'Making Silences Voices Heard'. Code-switching in Multilingual Literary Texts in Sweden". I M. Sebba, S. Mahootian, & C. Jonsson (Red.), Language mixing and code-switching in writing. Approaches to mixed-language written discourse ( ss. 213-232). Hoboken: Routledge.
    Övrigt:19 s.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Landqvist, H., & Tingsell, S. "Flerspråkighet och språkväxling i skönlitteratur på svenska. Att analysera kontexten för litterära verk". I S. Björklund, & H. Lönnroth (Red.), Språkmöten i skönlitteratur. Perspektiv på litterär flerspråkighet ( ss. 33-53). Vasa: VAKKI Publications nr. 6.
    Övrigt:20 s.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Nilsson, M. (2010). "Swedish ‘Immigrant Literature’ and the Construction of Ethnicity". Tijdschrift voor Skandinavistiek, 31, 199-218.
    Övrigt:19 s.
    Tidskriftsartikel
  • Tidigs, J. (2014). Att skriva sig över språkgränserna. Flerspråkighet i Jac. Ahrenbergs och Elmer Diktonius prosa ((Diss)). Åbo: Åbo Akademi University Press.
    Läsanvisning:s. 13-99, 304-343 läses
    Bok / Antologi
  • Östman, C. (Red.). (2015). Det skönlitterära språket. Tolv texter om stil Stockholm: Morfem.
    Bok / Antologi
  • Tillkommer minst tre skönlitterära verk (ca 500 sidor), varav två är obligatoriska och en väljs i samråd med läraren.
    Text
  • 2.4 – Litteracitet och flerspråkighet.
    Text
  • Baynham, M., & Prinsloo, M. (Red.). (2009). The Future of Literacy Studies New York: Palgrave Macmillan.
    Bok / Antologi
  • Björkvall, A., & Engblom, C. (2010). "Young children’s exploration of semiotic resources during unofficial computer activities in the classroom". Journal of Early Childhood Literacy, 10(3), 271-293.
    Övrigt:23 s.
    Tidskriftsartikel
  • Blommaert, J., Creve, L., & Willaert, E. (2003). "On being declared illiterate: Language-ideological disqualification in Dutch classes for immigrants in Belgium". Language and Communication, 26(1), 34-54.
    Övrigt:20 s.
    Tidskriftsartikel
  • Heath, S. B., & Street, B. (2008). On Ethnography: Approaches to Language and Literacy Research London: Routledge.
    Bok / Antologi
  • Heath, S. B. (2012). Words at work and play: Three decades in families and communities: Three Decades in Family and Community Life Cambridge: Cambridge University Press.
    Bok / Antologi
  • Janks, H. (2005). "Deconstruction and reconstruction: Diversity as a productive resource". Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 26(1), 31-44.
    Övrigt:14 s.
    Tidskriftsartikel
  • Laursen, H. (Red.). (2013). Literacy og sproglig diversitet Århus: Aarhus universitetsforlag.
    Bok / Antologi
  • Pitkänen-Huhta, A., & Holm, L. (Red.). (2012). Literacy Practices in Transition: Perspectives from the Nordic Countrie Bristol: Multilingual Matters.
    Bok / Antologi
  • Ytterligare litteratur väljs om ca 300 s. inom ramen för fördjupning i samråd med kursansvarig.
    Text
3. Examensarbete 2 för ämneslärarexamen för gymnasieskolan
  • Backman, J. (2015). Rapporter och uppsatser Lund: Studentlitteratur AB.
    Bok / Antologi
  • Cohen, L., Manion, L., & Morisson, K. (2011). Research Methods in Education London: Routledge.
    Bok / Antologi
  • Denscombe, M. (2016). Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna Lund: Studentlitteratur AB.
    Bok / Antologi
  • Övrig litteratur söks och väljs individuellt av varje student utifrån uppsatsens ämne i samarbete med handledaren.
    Text
  • Eventuellt material om högst 100 sidor kan tillkomma och tillhandahålls av läraren.
    Text

Referenslitteratur

Delkurser

1. Valbar metodkurs
2. Valbar fördjupningskurs
  • Wright, W. E., Boun, S., & Garcia, O. (2015). The Handbook of Bilingual and Multilingual Education Oxford: Wiley Blackwell.
    Övrigt:Delkurs 2.1
    Bok / Antologi
3. Examensarbete 2 för ämneslärarexamen för gymnasieskolan
  • Språkrådet. (2008). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber.
    Myndighetspublikation
  • Svenska Språknämnden. (2016). Språkriktighetsboken. Stockholm: NE Nationalencyklopedin.
    Myndighetspublikation