Axelson, T. (2014). Förtätade filmögonblick : den rörliga bildens förmåga att beröra (senaste). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114337
Bok / Antologi
Barthes, R. (1977). Rethoric of the Image. I R. Barthes (Red.), Image Music Text ( ss. s. 17). London: Fontana Press.
Läsanvisning:Publiceras i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Björkvall, A. (2019). visuella texten : multimodal analys i praktiken (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132747
Läsanvisning:kapitel 1, 4, 5 och 7
Bok / Antologi
Cutting, J. E. (2005). Percieving Scenes. I J. Anderson, & B. Fisher Anderson (Red.), Moving Image Theory – Ecological Considerations ( ss. s. 20). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
Läsanvisning:Publiceras i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Davies, D. (2008). Vision, Touch, and Embodiment in The Thin Red Line. I D. Davies (Red.), The thin red line ( ss. s. 30). London: Routledge.
Läsanvisning:Publiceras i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Eidsvik, C. (2005). Background Tracks in Recent Cinema. I J. Anderson, & B. Fisher Anderson (Red.), Moving Image Theory – Ecological Considerations ( ss. s. 10). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
Läsanvisning:Publiceras i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Grodal, T. (2008). The PECMA-flow. I T. Grodal (Red.), Embodied Visions – PECMA-flow ( ss. s. 15). Oxford: Oxford University Press.
Läsanvisning:15 sidor i urval, publiceras i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Hayden, H. (2016). Om bildens retorik. I Bildens retorik (1 uppl., ss. 9-24). Stockholm: Faethon. ISBN: 9789198275926
Läsanvisning:9-24
Kapitel i bok (antologi)
Kress, G. R., & Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse : the modes and media of contemporary communication (senaste). London: Arnold. ISBN: 0340662921
Läsanvisning:80 sidor i urval
Bok / Antologi
Plantinga, C. R. (2009). Moving viewers : American film and the spectator's experience (senaste). Berkeley, Calif: University of California Press. ISBN: 0520256956
Läsanvisning:15 sidor i urval, publiceras i Learn
Bok / Antologi
Sprenger, F. Phenomenology, Immediacy, and Mediation : On Derrida, Meunier, and Landgrebe. I D. FAIRFAX, & J. HANICH (Red.), THE STRUCTURES OF THE FILM EXPERIENCE BY JEAN-PIERRE MEUNIER (1 uppl., ss. 288-302). Amsterdam: msterdam University Press. ISBN: 9462986568
Läsanvisning:pdf
Kapitel i bok (antologi)
Stam, R., Burgoyne, R., & Flitterman-Lewis, S. (1992). New vocabularies in film semiotics : structuralism, post-structuralism and beyond (1 uppl.). London: Routledge. ISBN: 0415065941
Läsanvisning:Utdrag s28-40
Bok / Antologi
Yacavone, D. (2016). Film and the Phenomenology of Art: Reappraising Merleau-Ponty on Cinema as Form, Medium, and Expression. New Literary History, 47(1), 159-185. DOI: 10.1353/nlh.2016.0001
Tidskriftsartikel
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.