Vretblad, A., & Ekstig, K. (2006). Algebra och geometri (2 uppl.). Malmö: Gleerup. ISBN: 9140647579
Bok / Antologi
2. Geometri
Carlsson, P. (2016). Kompendium till kursen Geometri 7,5 hp (2 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
Bok / Antologi
Parhizgar, D. (2018). Analytisk geometri (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
Bok / Antologi
Parhizgar, D. (2018). Geometriska konstruktioner (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
Bok / Antologi
Tengstrand, A. (2005). Åtta kapitel om geometri (1:3). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144038798
Bok / Antologi
Litteraturen av Carlsson samt Parhizgar tillhandahålles i kursrummet. Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Text
3. Matematisk problemlösning
Boaler, J. (2022). Elephant in the classroom : helping children learn and love maths (3 uppl.). London: Souvenir Press. ISBN: 9781788169349
Bok / Antologi
Dahl, J. (2014). The problem-solving citizen.. (Licentiatavhandling, Malmö, Malmö, Malmö Studies in Educational Sciences: Licentiate Dissertation series 2014:13). Hämtad från https://dspace.mah.se.
Avhandling
Hagland, K., Hedrén, R., & Taflin, E. (2005). Rika matematiska problem : inspiration till variation (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051507
Bok / Antologi
Ho, K. F., & Hedberg, J. G. (2005). Teachers’ pedagogies and their impact on students’ mathematical problem solving. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 238-252. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.006
Tidskriftsartikel
Nunokawa, K. (2005). Mathematical problem solving and learning mathematics: What we expect students to obtain. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 325-340. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.002
Tidskriftsartikel
Shimizu, Y. (1999). Aspects of mathematics teacher education in Japan: Focusing on teachers’ roles. Journal of Mathematics Teacher Education, 2, 107-116.
Tidskriftsartikel
Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier. Hämtad från https://www.skolverket.se/.
Läsanvisning:Senaste utgåvorna
Myndighetspublikation
Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., et al. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. DOI: 10.1080/10986060802229675
Silver, E. A. & Smith, M. S.(2002). Samtalsmiljöer. Göteborg: NCM (4 artiklar). Hämtad från: http://ncm.gu.se/nbas?Titel=samtalsmilj%C3%B6er&F%C3%B6rfattare=silver%20&%20smith.
Text
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.
Text
4. Matematikdidaktik
Bentley, P. O., & Bentley, C. (2016). Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105854
Bok / Antologi
Björklund Boistrup, L. (2022). Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande (Andra upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147145386
Bok / Antologi
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
Bok / Antologi
Vetenskapliga artiklar och Skolverksmaterial kan tillkomma.
Text
5. Envariabelanalys
Rodhe, S., & Sigstam, I. (2006). Naturlig matematik (4 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144020309
Bok / Antologi
6. Statistik och sannolikhetslära
Britton, T., & Garmo, H. (2002). Sannolikhetslära och statistik för lärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 914402326X
Bok / Antologi
Referenslitteratur
Delkurser
1. Algebra
2. Geometri
Kiselman, C. O., & Mouwitz, L. (2008). Matematiktermer för skolan (1 uppl.). Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet. ISBN: 9789185143122
Bok / Antologi
3. Matematisk problemlösning
4. Matematikdidaktik
5. Envariabelanalys
6. Statistik och sannolikhetslära
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.