Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2020-08-05

Svenska som andraspråk för lärare i åk 4-6, 30 hp (1-30 hp). Ingår i Lärarlyftet. (GSS2G8)

H36M3 (HT20, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, U)

Litteratur

Delkurser

1. Andraspråksutveckling och flerspråkighet hos elever på mellanstadiet
  • Abrahamsson, N. (2009). Andraspråksinlärning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144019956
    Läsanvisning:[305 s.]
    Bok / Antologi
  • Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127818750
    Läsanvisning:[305 s.]
    Bok / Antologi
  • Elmeroth, E., & Häge, J. (2016). Flyktens barn : medkänsla, migration och mänskliga rättigheter (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144114187
    Läsanvisning:[139 s.]
    Bok / Antologi
  • García, O. (2009). Bilingual education in the 21st century : a global perspective (1 uppl.). Malden, MA: Blackwell Pub.. ISBN: 9781405119948
    Läsanvisning:[valda delar]
    Bok / Antologi
  • Gibbons, P. (2018). Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet (Femte upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128948
    Läsanvisning:[264 s.]
    Bok / Antologi
  • Håkansson, G. (2019). Tvåspråkighet hos barn i Sverige (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144116297
    Läsanvisning:[valda delar]
    Bok / Antologi
  • Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun (Tredje [reviderade] upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101675
    Läsanvisning:[valda delar, 150 s.]
    Bok / Antologi
  • Kästen Ebeling, G., & Otterup, T. (Red.). (2018). En god fortsättning : nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144113906
    Läsanvisning:[246 s.]
    Bok / Antologi
  • Lahdenperä, P., & Sundgren, E. (Red.). (2017). Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122660
    Läsanvisning:[valda delar, 100 s.]
    Bok / Antologi
  • Nilsson, J., & Gynnhammar, S. (2016). Språk, lärande och ämne: Med modersmålet som resurs. I B. Kindberg (Red.), Flerspråkighet som resurs ( ss. 44-54). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122073
    Kapitel i bok (antologi)
  • Skolverket. (2018). Greppa flerspråkigheten: En resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket.
    Läsanvisning:[158 s.]
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2016). Utbildning för nyanlända elever: Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Skolverket.
    Läsanvisning:[58 s.]
    Myndighetspublikation
  • Svensson, G. (2017). Transspråkande i praktik och teori (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127818200
    Läsanvisning:[valda delar]
    Bok / Antologi
  • Annat material högst 100 s. kan tillkomma.
    Text
2. Andraspråksperspektiv på svenska språkets struktur med mellanstadieelevers lärande i fokus
  • Andersson, L. (2001). Språktypologi och språksläktskap (4 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051183
    Läsanvisning:[96 s.]
    Bok / Antologi
  • Ballardini, K., Stjärnlöf, S., & Viberg, Å. (1986). Mål : svenska som främmande språk (1 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127501493
    Läsanvisning:[valda delar]
    Bok / Antologi
  • Bolander, M. (2012). Funktionell svensk grammatik (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105250
    Läsanvisning:[248 s.]
    Bok / Antologi
  • Bolander, M. (2012). Funktionell svensk grammatik (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105243
    Läsanvisning:[72 s.]
    Övrigt:Övningsbok
    Bok / Antologi
  • Boström, L., & Josefsson, G. (2006). Vägar till grammatik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144037856
    Läsanvisning:[valda delar]
    Bok / Antologi
  • Dahl, Ö. (2003). Grammatik (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144018444
    Läsanvisning:[127 s.]
    Bok / Antologi
  • Ekberg, L. (2013). Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 259-279). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
    Kapitel i bok (antologi)
  • Ellis, R. (2006). Current Issues in the Teaching of Grammar: An SLA Perspective. TESOL Quarterly, 40(1), 83-107. DOI: 10.2307/40264512
    Tidskriftsartikel
  • Enström, I. (2016). Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning (2 uppl.). Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9789173828888
    Läsanvisning:[kap. 6-14, 107 s.]
    Bok / Antologi
  • Flyman Mattsson, A., & Håkansson, G. (2010). Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144058207
    Läsanvisning:[124 s.]
    Bok / Antologi
  • Källström, R. (2012). Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055732
    Läsanvisning:[221 s.]
    Bok / Antologi
  • Lundin, K. (2017). Tala om språk : grammatik för lärarstuderande (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144121123
    Läsanvisning:[valda delar]
    Bok / Antologi
  • Olofsson, M., & Sjöqvist, L. (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 685-724). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
    Kapitel i bok (antologi)
  • Philipsson, A. (2013). Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 121-150). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
    Kapitel i bok (antologi)
  • Stokholms universitet. (1991). Utvärdering av Skolförberedelsegrupper i Rinkeby: en longitudinell djupstudie av språksutvecklingen. Rapport 4. Stockholm: Stockholms universitet, centrum för tvåspråkighetsforskning.
    Läsanvisning:[Scannad med tillstånd och finns tillgänglig i Learn]
    Myndighetspublikation
3. Skriftspråksutveckling i ett flerspråkigt perspektiv med mellanstadieelever i fokus
  • Aldén, K., & Bigestans, A. (Red.). (2019). Litteraciteter och flerspråkighet (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147131358
    Läsanvisning:[valda delar]
    Bok / Antologi
  • Heath, S. B. (1982). What no bedtime story means: Narrative skills at home and school. Language in Society, 11(1), 49-76. DOI: 10.1017/s0047404500009039
    Övrigt:[Finns även som elektronisk resurs]
    Tidskriftsartikel
  • Hedman, C., & Wedin, Å. (Red.). (2013). Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144080529
    Läsanvisning:[234 s.]
    Bok / Antologi
  • Jacquet, E., & Danielsson, M. (2018). Uppdrag literacy : med klassrummet som arena (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147127429
    Läsanvisning:[264 s.]
    Bok / Antologi
  • Kuyumcu, E. (2013). Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande. I I. Lidnberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 605-631). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
    Kapitel i bok (antologi)
  • Magnusson, U. (2013). Skrivande på ett andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 633-660). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
    Kapitel i bok (antologi)
  • Molloy, G. (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144059372
    Läsanvisning:[176 s.]
    Bok / Antologi
  • Myndigheten för skolutveckling. (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Liber.
    Läsanvisning:[119 s.]
    Myndighetspublikation
  • Wedin, Å. (Red.). (2017). Språklig mångfald i klassrummet (1 uppl.). Stockholm: Lärarförlaget. ISBN: 9789188149183
    Läsanvisning:[158 s.]
    Bok / Antologi
  • Därtill: En skönlitterär bok väljs i samråd med läraren. En doktorsavhandling väljs i samråd med läraren. Annat material högst 100 s.
    Text
4. Sociolingvistiskt perspektiv på interaktion, lärande och identitet hos flerspråkiga mellanstadieelever
  • Basaran, H. (2016). Nyanlända elever i mitt klassrum : språkutveckling med digitala resurser (1 uppl.). Stockholm: Gothia fortbildning. ISBN: 9789188099181
    Läsanvisning:[119 s.]
    Bok / Antologi
  • Bijvoet, E., & Frauraud, K. (2013). Rinkebysvenska och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 369-396). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
    Kapitel i bok (antologi)
  • Cekaite, A., & Evaldsson, A. (2008). Staging Linguistic Identities and Negotiating Monolingual Norms in Multiethnic School Settings. International Journal of Multilingualism, 5(3), 177-196. DOI: 10.1080/14790710802387588
    Tidskriftsartikel
  • García, O. (2009). Bilingual education in the 21st century : a global perspective (1 uppl.). Malden, MA: Blackwell Pub.. ISBN: 9781405119948
    Läsanvisning:[s. 73-92, 218-286]
    Bok / Antologi
  • Horner, K., & Weber, J. J. (2018). Introducing multilingualism : a social approach (Second edition.). Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge. ISBN: 9781138244498
    Läsanvisning:[308 s.]
    Bok / Antologi
  • Vetenskapsrådet. (2012). Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar (Flerspråkighet: En forskningsöversikt). Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Läsanvisning:[s. 17-152]
    Myndighetspublikation
  • Josephson, O. (2018). Språkpolitik (Första upplagan). Stockholm: Morfem. ISBN: 9789188419019
    Läsanvisning:[320 s.]
    Bok / Antologi
  • Lindberg, I. (2013). Samtal och interaktion i andraspråksforskning. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 481-518). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
    Kapitel i bok (antologi)
  • Milani, T. (2013). Språkideologiska debatter. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 343-367). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
    Kapitel i bok (antologi)
  • Musk, N., & Wedin, Å. (Red.). (2010). Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144059860
    Läsanvisning:[valda delar]
    Bok / Antologi
  • Normann Jorgenssen, J. (2013). Kodeskift i interaktionelt perspektiv. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 415-435). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
    Kapitel i bok (antologi)
  • Norrby, C. (2014). Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144088884
    Läsanvisning:[284 s.]
    Bok / Antologi
  • Rosén, J., & Wedin, Å. (2015). Klassrumsinteraktion och flerspråkighet : ett kritiskt perspektiv (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112081
    Läsanvisning:[232 s.]
    Bok / Antologi
  • Stroud, C. (2013). Halvspråkighet och Rinkebysvenska som språkideologiska begrepp. I I. Lidnberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 313-342). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
    Kapitel i bok (antologi)
  • Sundgren, E. (Red.). (2013). Sociolingvistik (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147106097
    Läsanvisning:[377 s.]
    Bok / Antologi