Lärandemål
Efter avslutade studier ska studenten kunna;
Kunskap och förståelse
- Redogöra för olika karaktäristika beträffande turismrelaterade tjänster med avseende på konstruktion (uppbyggnad), produktion, marknadsföring och leverans. (1)
Färdighet och förmåga
- Använda begrepp och modeller inom området för att identifiera relevanta problem och utföra analyser på dessa problem. (2)
- Diskutera service management som en organisatorisk strategi i turistföretag för att uppnå tjänstekvalité i verksamheten. (3)
Värderingförmåga och förhållningssätt
- Självständigt och kritiskt analysera och värdera relevanta problem inom service management och turistnäringen. (4)
Innehåll
Kursen inleds med diskusisoner kring olika sorters tjänster, deras karaktäristik och betydelse i samhället med särskild tonvikt på turism. I kursen fokuseras på kunskap om modeller och metoder som används för olika typer av tjänster avseende tjänsteutveckling och konstruktion, kvalitet och kvalitetsutveckling. Speciell tonvikt läggs vid olika aspekter av tjänstemarknadsföring som kundinteraktion och kundrelationer samt intern marknadsföring. Även teknikens betydelse för tjänsteutveckling samt internationalisering av tjänster behandlas.
Examinationsformer
Seminarier och inlämningsuppgifter, 4,5 hp
Skriftlig tentamen, 3 hp
Arbetsformer
Litteraturstudie, fallstudier och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av delmomenten.Förkunskapskrav
- 60 hp inom programmet International Tourism Management
Övrigt
Kursen ersätter TR1025.