Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupad förståelse för olika aspekter gällande flerspråkighet på samhällsnivå i ett såväl nationellt som ett internationellt perspektiv
- redogöra för och ingående diskutera utveckling av språkplanering, språkpolitik och språkideologi med fokus på flerspråkighet
- visa god insikt om språkens statusförhållande i samhället med särskilt fokus på minoritetsspråk
- analysera och jämföra språkpolitik och språkplanering i olika geografiska områden och olika språkliga miljöer
- kritiskt analysera och problematisera språkideologiska frågor med fokus på makt, identitet och mångfald utifrån relevanta teorier och metoder
- visa god insikt om teorier om språkliga miljöer samt genomföra en fältuppgift med förankring teoretiskt och metodologiskt
- visa fördjupad kunskap för ett avgränsat område eller tema av relevans för kursens innehåll.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Filosofie kandidatexamen 180 hp med huvudområde svenska som andraspråk
Summary in English
This course looks at multilingualism in society with a focus on language politics, language planning and language ideology. The student will develop both methodological and theoretical skills in order to critically analyze ideological and political problems related to language in a national and global perspective. Particular focus is given to post-structural theory involving power, language and identity. Examples from different geographical areas, social contexts and time periods are analyzed and compared. The linguistic landscape as a field of research will be introduced, and the student will conduct a field study using this theoretical and methodological framework. During the course, the student will focus on a limited theme that is relevant to the course.