Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa praktisk och teoretisk behärskning av svenskans segmentella och prosodiska drag i ett andraspråksperspektiv, och av dessa drags vikt för begriplighet vid muntlig kommunikation
- visa god förståelse för och detaljerad kunskap om faktorer som enligt relevant forskning påverkar inlärandet av ett andraspråksuttal
- analysera olika typer av andraspråksuttal vad gäller realisering av prosodiska och segmentella drag
- diskutera och problematisera didaktiska aspekter av fonologin och deras relation till den akustisk-artikulatoriska nivån.
Innehåll
I
kursen belyses olika aspekter av andraspråksuttal. De fonologiska och
artikulatorisk-akustiska dragen tas upp till analys och diskuteras utifrån ett
didaktiskt perspektiv. Vidare behandlas teorier om inlärning av
andraspråksuttal och om vilka faktorer som påverkar inlärningen. Prosodiska och
segmentella drag, samt deras realisering diskuteras med fokus på begriplighet, kommunikation
och interaktion.
Examinationsformer
Examination
sker i form av skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier och en laboration. Beroende på antalet studerande i kursen kan den även komma att ges som läskurs med en eller flera inspelade föreläsningar.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen om minst 180 hp med huvudområde språk eller lingvistik varav 7,5 hpfonetik/fonologi och Svenska 3 och Engelska 6
Summary in English
The course highlights different aspects of second language pronunciation. The phonological and articulatory-acoustic elements are analysed and discussed from a didactical perspective. Theories of learning to pronounce a second language are dealt with together with the factors that affect learning. Prosodic and segmental traits, and their realisation, are discussed with focus on comprehension, communication and integration.