Kursplan

Svenska som andraspråk III med didaktisk inriktning

Kurskod
SS2010
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 2
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Ämnesgrupp
Svenska som andraspråk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska som andraspråk1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2E
Fastställd
Fastställd 2014-03-12.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2014-03-12.
Nedlagd
2018-06-05

Lärandemål

Kursens övergripande syfte är att studenten fördjupar såväl sina kunskaper i ämnet svenska som andraspråk, som sin teoretiska medvetenhet inom ämnets olika delar. Förmågan att kritiskt och självständigt välja innehåll i undervisningen, samt tillvarata, analysera och systematisera relevanta forskningsresultat är ytterligare mål för kursen.

Delkurser

1.
Andraspråksforskning, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa kännedom om de huvudfrågor som behandlas i samtida nationell och internationell andraspråksforskning
  • diskutera styrkor och svagheter hos olika typer av forskningsperspektiv inom andraspråksforskning
  • relatera olika typer av kunskap som genererats inom andraspråksforskningen till de teorier och vetenskapliga perspektiv där de genererats.

2.
Valbar kurs, 7,5 högskolepoäng

2a: Litteracitet i ett etnografiskt perspektiv, 7,5 hp

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa insikt i betydelse, funktion och gränser för litteracitet i olika kulturer och i olika kontexter
  • diskutera innebörden av att olika talare representeras på olika sätt i skrift
  • diskutera relationer mellan litteracitet och makt samt mellan litteracitet och undervisning.

2b: Interaktion och samtal i ett andraspråksperspektiv, 7,5 hp

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • diskutera och reflektera över centrala teorier för diskursanalys
  • tillämpa vissa delar av diskurs- och samtalsanalys i en egen analys av en vald interaktion
  • visa förståelse för innebörden av och implikationer av så kallat kallat multietniskt ungdomsspråk
  • visa kunskap om och reflektera över betydelsen av talad interaktion för andraspråksutveckling.

2c: Fonetik i ett andraspråksperspektiv med särskild inriktning på svenska som målspråk, 7,5 hp

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupad förståelse för svenska språkets fonologi i ett andraspråksperspektiv
  • visa god förståelse för de allmänna villkor som gäller inlärning av ett andraspråksuttal
  • bedöma inlärarspråk vad gäller realisering av prosodiska och segmentella drag
  • kunna prioritera bland olika uttalsmål utifrån aktuell forskning.

2d: Språk och identitet(er) i flerspråkiga miljöer, 7,5 hp

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskaper om och reflektera över centrala teorier kring relationen mellan språk och identitet med särskilt fokus på flerspråkiga kontexter
  • visa kunskaper om aktuella forskningsfrågor, metoder och resultat inom forskning om språk och identitet
  • diskutera relationen mellan språk, identitet och lärande med särskilt fokus på elever med svenska som andraspråk.

Delkurs 2e: Processbarhetsteorin, 7,5 hp

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupad kunskap om processbarhetsteorin (PT) samt metoder för dess prövning
  • redogöra för nordisk forskning där PT tillämpas
  • visa insikt i processbarhetsteorins tvärspråkliga giltighet
  • reflektera över tillämpbarheten av en språkanalysmodell för svenska som andraspråk baserad på processbarhetshierarkin.

3.
Uppsats i svenska som andraspråk, 15 högskolepoäng

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • visa förmåga att utifrån en väl avgränsad problemställning självständigt söka, samla, värdera samt kritiskt tolka och analysera relevant information samt därvid följa gängse etiska regler
  • inom givna tidsramar genomföra en självständig studie med krav på vetenskapligt värde, forskningsanknytning, relevant teorianknytning och metod, samt argumentation som vilar på litteraturstudier och väl genomförd materialinsamling
  • med högt ställda krav på språklig kommunikationsförmåga presentera egna resultat och argumentera för dem
  • självständigt och kritiskt analysera och diskutera andras uppsatser utifrån vetenskaplighet och tillämpad metod, samt i form av konstruktiv respons diskutera resultaten av granskningen i dialog med andra studenter.

Innehåll

Kursen består av tre delkurser.

Delkurser

1.
Andraspråksforskning, 7,5 högskolepoäng

Inom delkursens ram orienterar sig den studerande i andraspråksforskningens huvudfrågor, teorier, forskningsmetoder och resultat. Den studerande fördjupar kunskaper om ett vetenskapligt arbetssätt inom ämnesområdet. Inom kursen behandlas tvåspråkighet ur tre perspektiv, ett samhällsperspektiv, ett individperspektiv samt ett rent språkligt perspektiv.

2.
Valbar kurs, 7,5 högskolepoäng

Delkurs 2a : Litteracitet i ett etnografiskt perspektiv
I denna delkurs studeras litteracitet utifrån ett etnografiskt och etnolingvistiskt perspektiv, det vill säga dess betydelse, funktion och gränser i olika kulturer. Litteracitet studeras i form av olika praxis som är inbäddade i sociala praktiker av olika slag, inom kontexter som t ex religion, undervisning och på olika typer av arbetsplatser. Frågan om hur talare av olika slag representeras i skrift behandlas, liksom relationen mellan litteracitet och makt samt mellan litteracitet och undervisning.

Delkurs 2b : Interaktion och samtal i ett andraspråksperspektiv
Denna delkurs behandlar diskursanalys som ett verktyg för analys av interaktion och samtal i autentisk kommunikation. Några centrala teorier för diskursanalys presenteras och diskuteras. Exempel tas såväl från multikulturella förortsmiljöer som från klassrumssituationer. Redskap för analys av så kallade multietniska ungdomsspråk presenteras liksom redskap för analys av olika interaktionstyper som förekommer i klassrumsdiskurser. I kursen analyseras även interaktionens betydelse för andraspråksutveckling.

Delkurs 2c : fonetik i ett andraspråksperspektiv med särskild inriktning på svenska som målspråk
I denna delkurs behandlas allmän fonetik och svensk fonologi, med särskild inriktning på uttalsdrag som visat sig avgörande för svenskans begriplighet vad gäller såväl perception som produktion. Vidare studeras empiriska rön och teorier om inlärning av andraspråksuttal i allmänhet. Kursen tar även upp de konsekvenser som ovanstående får för uttalsundervisningen inom svenska som andraspråk.

Delkurs 2d : Språk och identitet (er) i flerspråkiga miljöer
I delkursen behandlas aktuell forskning kring relationen mellan språk och identiteter i flerspråkiga miljöer med fokus på skolan. Aktuella forskningsfrågor, vanliga metodiska tillvägagångssätt samt kunskapsbidrag inom området studeras och diskuteras. Bemötandet av barn och ungdomar med utländsk bakgrund i den svenska skolan uppmärksammas och särskilt behandlas barn och ungdomars identitetsskapande i relation till deras lärande. Betydelsen av intersektionella analyser, där faktorer såsom kön, klass, ras och kulturell bakgrund inkluderas, studeras och diskuteras i kursen. Studenten läser inom ramen för kursen en vald avhandling inom ämnesområdet.

Delkurs 2e : Processbarhetsteorin
Delkursen behandlar processbarhetsteori (PT) med fokus på teorins utveckling och metoder för dess prövning. I kursen studeras även teorins tillämpning inom svensk och nordisk forskning samt dess giltighet för olika språk. En analys av metodologiska tillvägagångssätt vid prövning av teorin, speciellt inom svenska som andraspråk, ingår i kursen. Inom kursens ram tas även upp en
språkanalysmodell för svenska som andraspråk som baserar sig på PT.

3.
Uppsats i svenska som andraspråk, 15 högskolepoäng

Inom denna kurs genomför den studerande självständigt en uppsats inom ämnesområdet svenska som andraspråk. Uppsatsen redovisas skriftligt samt diskuteras i en uppsatsventilering. I delkursen ingår också att den studerande opponerar på en uppsats samt försvarar sin egen.

Examinationsformer

1. Andraspråksforskning
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen.

2. Valbara kurser
I samtliga delkurser utgör aktivt deltagande i seminarier en del av examinationen.

De valbara delkurserna examineras på följande sätt:
2a: Muntlig presentation av en forskningstext samt skriftlig hemtentamen.
2b: Seminarieuppgifter, deltagande i diskussionsforum samt skriftlig hemtentamen.
2c: Seminarieuppgifter samt skriftlig hemtentamen inklusive analys av inlärartal.
2d: Seminarieuppgifter, deltagande i diskussionsforum samt skriftlig hemtentamen.
2e: Seminarieuppgifter samt skriftlig salstentamen.

3. Uppsats
Kursen examineras genom den självständiga uppsaten som genomförs enskilt. Respondering på uppsatsen samt opposition på någon annans uppsats ingår också i examinationen.

Arbetsformer

1. Andraspråksforskning
Arbetet bedrivs genom föreläsningar, deltagande i seminarier och självstudier.

2. Valbara kurser
Arbetet bedrivs genom föreläsningar, deltagande i seminarier och självstudier. I delkurserna 2b och 2e används dessutom diskussionsforum.

3. Uppsats
Kursens arbetsformer är självständigt arbete under handledning.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:
Delkurs 1: Andraspråksforskning - 7,5 hp
Delkurs 2a: Litteracitet i ett etnografiskt perspektiv - 7,5 hp
Delkurs 2b: Interaktion och samtal i ett andraspråksperspektiv - 7,5 hp
Delkurs 2c: Fonetik i ett andraspråksperspektiv - 7,5 hp
Delkurs 2d: Språk och identitet(er) i flerspråkiga miljöer - 7,5 hp
Delkurs 2e: Processbarhetsteorin - 7,5 hp
Delkurs 3: Uppsats i svenska som andraspråk - 15 hp

Förkunskapskrav

  • Svenska som andraspråk med didaktisk inriktning I, 30 hp och Svenska som andraspråk med didaktisk inriktning II, 30 hp på grundnivå 1, eller motsvarande kunskaper

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Val av uppsatsämne ska godkännas av examinator.

Uppsatsen kan tillgodoräknas som examensarbete inom huvudområdet svenska som andraspråk i en filosofie kandidatexamen.

Summary in English

On completion of the course, students should be able to:

1. Second language research

  • demonstrate knowledge of the main issues in contemporary national and international second language research
  • discuss the strengths and weaknesses of different types of research perspectives in second language research
  • relate different types of knowledge generated within second language research to the theories and scientific perspectives in which they are generated.

2a. Literacy from an etnographic perspective

  • demonstrate an understanding of the meaning, function and limits of literacy in different cultures and in different contexts
  • discuss the implications of how different speakers are represented in different ways in writing
  • discuss the relationships between literacy and power, and between literacy and education.
2b. Interaction and conversation from a second language perspective
  • discuss and reflect upon key theories of discourse analysis
  • apply parts of discourse and conversation analysis in an analysis of a selected interaction
  • demonstrate an understanding of the meaning and implications of so-called multi-ethnic youth language
  • demonstrate knowledge and reflect on the meaning of spoken interaction for second language development.

2c. Second language phonetics
  • show in-depth understanding of Swedish phonology in a second-language perspective
  • show good understanding of general conditions concerning acquisition of pronunciation in a second language
  • assess the learner language with respect to the realization of prosodic and segmental features
  • prioritize among different pronunciation goals in an educational perspective, based on relevant research.

2d. Language and identity(ies) in multilingual settings
  • demonstrate knowledge of and reflect upon key theories on the relationship between language and identity with particular focus on multilingual contexts
  • demonstrate knowledge of current issues, methods and results within research about language and identity
  • discuss the relationship between language, identity and learning with a particular focus on students with Swedish as a second language.

2e. Processability theory

  • demonstrate in-depth knowledge of the Processability Theory (PT) and methods to test for this account for Nordic research where PT applies
  • demonstrate an understanding of the cross-linguistic validity of PT
  • reflect on the applicability of a language analysis model for Swedish as a second language based on the PT hierarchy

3. Essay in Swedish as a second language

  • demonstrate the ability, based on a well-defined question, to collect, evaluate and critically interpret and analyze relevant information and thereby follow the usual code of ethics
  • conduct, within a given timeframe, an independent study with demands on scientific merit, research links, relevant theoretical approaches and methodology, and argumentation based on literature studies and a well-executed collection of materials
  • with the highest standards of linguistic communication skills, present the results and argue for these
  • independently and critically analyze and discuss the theses of other students based on a scientific approach and methodology, as well as provide constructive feedback when discussing the results of the review in dialogue with other students.