Kursplan

Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan

Kurskod
SS1069
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Ämnesgrupp
Svenska som andraspråk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska som andraspråk1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för språk, litteratur och lärande 2013-04-03.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2013-07-01.
Nedlagd
2022-02-01

Mål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper och kompetens gällande flerspråkiga barns utveckling och lärande. Den studerande ska utveckla förståelse för vad ett interkulturellt förhållningssätt innebär för arbetet i förskolans verksamhet. Vidare ska den studerande utveckla kompetens i arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet med flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan
  • visa kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
  • utifrån olika teorier analysera och problematisera vad ett interkulturellt förhållningssätt kan innebära i praktiken och använda likheter och olikheter som en tillgång i arbetet och som en naturlig del i förskolans verksamhet
  • visa insikt om betydelsen av samverkan med föräldrar gällande interkulturalitet och flerspråkighet
  • tillämpa ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten

Innehåll

I kursen behandlas teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och interkulturalitet. Den studerande analyserar, reflekterar och granskar kritiskt sina egna värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och hur dessa i sin tur påverkar förhållningssätt i verksamheten. Vidare diskuteras betydelsen av ett interkulturellt arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling. I kursen ingår verksamhetsanknutna uppgifter.

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och workshops samt genom muntliga och skriftliga redovisningar.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar, seminarier, studiegruppsarbeten, workshops och verksamhetsanknutna uppgifter.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet.

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.