Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska fördjupa och integrera kunskaper om barnmorskans arbetsfält och ansvarsområde i låg- och medelinkomstländer och visa förmåga att muntligt och skriftligt sammanföra evidens och klinisk praxis i mödra- och barnhälsovård.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för hälsodeterminaters inflytande på mödra- och barnhälsa,
- identifiera och reflektera över åtgärder som kan främja mödra- och barnhälsa,
- sammanföra evidens och klinisk praxis i den information som ges inom mödra- och barnhälsovård,
- söka, analysera och kritiskt värdera vetenskaplig litteratur relevant för kunskapsområdet,
- värdera olika strategier för ledarskap och interventioner som har potential att i praktisk handling förbättra hälsan för mödrar och barn i låg- och medelinkomstländer, med utgångspunkt i vetenskapliga rön,
- argumentera för åtgärder som kan främja mödra- och barnhälsa ur ett ekonomiskt och sociokulturellt perspektiv samt ur genus- och hållbarhetsperspektiv.
Innehåll
I kursen studeras barnmorskans profession och forskningsområde ur ett globalt och nationellt perspektiv. Relevanta policyer och förordningar inom barnmorskans profession och arbetsfält behandlas. Kvinnors livsvillkor, sexuella, reproduktiva och perinatala hälsa analyseras utifrån ett ekonomiskt och sociokulturellt perspektiv samt ur genus- och hållbarhetsperspektiv. Vidare studeras forskningens betydelse för evidensbaserad vård samt ledarskap.
Examinationsformer
Arbetsformer
Arbetsformerna utgörs av individuellt arbete, föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Betyg rapporteras som:
- Seminarier, inlämningsuppgift, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen om minst 180 hp med huvudområdet omvårdnad