Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för den svenska översiktliga fysiska planeringen och den regionala planeringen samt dess betydelse i
ett samhällsbyggnadsperspektiv. - Redogöra för den regionala tillväxtpolitikens framväxt och former.
- Presentera och hantera relevanta fakta och kunskapsunderlag för den översiktliga och regionala planeringen muntligt,
skriftligt samt med hjälp av kartor och bilder. - Kritiskt reflektera och föra dialog kring olika planeringssituationer och förekommande intressen, ståndpunkter
och diskurser, både inom översiktlig och regional planering. - Inhämta, sammanställa och analysera relevant information som används inom översiktlig- och regional planering.
- Praktisera processmetodik i ett regionalt planeringsprojekt.
Innehåll
Kursen behandlar den översiktliga och regionala planeringens former i Sverige. Viktiga planeringsdokument och lagar som styr det regionala planeringsarbetet beskrivs och analyseras. De relationella och territoriella dimensionerna i planeringen på olika skalnivåer står i fokus för kursen. Särskild tonvikt läggs på de nationella, regionala och lokala aktörer som är involverade i regional planering. Deras intressen, roller, mandat och resurser behandlas. Även EUs betydelse för regional planering behandlas.
Vidare avhandlas makt- och jämställdhetsperspektiv i teori och praktik. Planeringens formella utgångspunkter fördjupas genom analyser av plan-och bygglagens bestämmelser kring översiktlig och regional fysisk planering. Dessutom berörs angränsande lagstiftning, så som exempelvis miljöbalken och kulturmiljölagen.
Hantering av komplexiteten i samhällsplanering, insamlande, sammanställning och analys av information, övas genom en planeringsuppgift där processmetodik tillämpas. Projektarbetet redovisas i form av en skriftlig rapport där studenterna presenterar resultatet med hjälp av såväl text som bilder.
Vidare avhandlas makt- och jämställdhetsperspektiv i teori och praktik. Planeringens formella utgångspunkter fördjupas genom analyser av plan-och bygglagens bestämmelser kring översiktlig och regional fysisk planering. Dessutom berörs angränsande lagstiftning, så som exempelvis miljöbalken och kulturmiljölagen.
Hantering av komplexiteten i samhällsplanering, insamlande, sammanställning och analys av information, övas genom en planeringsuppgift där processmetodik tillämpas. Projektarbetet redovisas i form av en skriftlig rapport där studenterna presenterar resultatet med hjälp av såväl text som bilder.
Examinationsformer
Skriftlig salstentamen, 1,5 hp
Litteraturseminarium inklusive inlämningstext, 2 hp
Skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete, 4 hp
Litteraturseminarium inklusive inlämningstext, 2 hp
Skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete, 4 hp
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarium, projektarbete och studiebesök.
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.Förkunskapskrav
- 60 hp inom Bygg- och samhällsplanerarprogrammet varav kursen Fysisk planering 5 hp skall ingå
Summary in English
Upon completion of the course, the student shall be able to:
- Describe how spatial planning in Sweden is organized at the national and regional scales and why the organisational structure is important from a spatial planning perspective.
- Describe the development and organisation of regional growth policies.
- Collect, structure and analyse relevant information which is used in comprehensive and regional planning.
- Present and handle relevant facts and knowledge used in comprehensive and regional planning both orally and in written form including pictures.
- Critically reflect on and discuss various planning situations with a focus on existing interests, opinions and discourses, both in comprehensive and in regional planning.
- Use process methodology which is commonly used in regional development planning and spatial planning.