Kursplan

Form och gestaltning

Kurskod
SQ1002
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Samhällsbyggnadsteknik (SQQ)
Ämnesgrupp
Samhällsbyggnadsteknik
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Tekniska området, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Samhällsbyggnadsteknik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2017-05-17.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2017-08-10.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att introducera form och gestaltning av byggnader och stadsmiljöer med fokus på verktyg för att analysera och bedöma den byggda miljön och dess förändringar. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Utveckla professionella presentationsmaterial i ord, bild och olika media.
  • Analysera befintlig byggd miljö och gestaltningsförslag från ett form- och gestaltningsperspektiv med stöd av teoretiska form- och gestaltningskoncept.
  • Utveckla egna förslag till form och gestaltning för arkitektoniska objekt och byggda miljöer.

Innehåll

Kursen behandlar form- och gestaltningskoncept och övar studentens förmåga att strukturera idéer och tänka kritiskt kring byggnader, stadsrum och stadsformer. Metoder för utveckling av form- och gestaltningsförslag behandlas. Kursen täcker viktiga koncept för gestaltning och form från 1900- och 2000-talen inkluderande historiska, morfologiska och visuella angreppssätt. Kursen introducerar också olika analysmetoder och presentations- och visualiseringstekniker.

Examinationsformer

Seminarier (1,5 hp)
Projektarbete och övningsuppgifter (6 hp)

Arbetsformer

Föreläsningar, övningar, projektarbete och seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U, 3, 4, 5.

Projektarbete och övningsuppgifter U,VG.
Slutbetyget utgör en sammanvägning av betygen i de examinerande momenten.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt Matematik 3b alt 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Engelska 6

Summary in English

The overall objective of the course is to introduce students to architectural and urban design, where the emphasis is on equipping students with analytical tools needed to assess urban places and design proposals and to provide students with skills necessary for delivering professional designs and presentations. After completing the course, students shall be able to:

  • Develop professional materials for verbal and visual presentations using different media.
  • Analyse existing urban places and design proposals with the support of the design concepts and methodologies that have been introduced.
  • Develop their own urban/architectural design proposals/interventions utilising methodologies covered by the course.