Lärandemål
- visa grundläggande kunskaper i sociolingvistikens och sociopragmatikens forskningsinriktningar och dess mål
- tillämpa sociolingvistiska och sociopragmatiska teorier och metoder i analysen av forskningsproblem tillhörande det spanskspråkiga forskningsområdet
- tillämpa de kunskaper och färdigheter som förvärvats från kursen på ett givet problem inom ett lingvistiskt undersökningsområde.
Innehåll
Examinationsformer
Kursen examineras genom bedömning av ett antal skriftliga och muntliga självständiga arbeten och individuella inlämningsuppgifter samt fortlöpande examination i seminarieform. Närvaron vid kursens nätbaserade seminarier är obligatorisk. I kursen ingår även att genomföra en mindre undersökning inom ett språkvetenskapligt område.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform, dels i form av seminarier och forum där den studerande förväntas delta aktivt. Undervisningen sker på spanska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 9,5 hp.
Betygsrapportering:
Moment 1: Sociolingvistisk teori och metod – 4 hp
Moment 2: Sociopragmatik – 4 hp
Moment 3: Minoriteter och språkliga attityder - 3 hp
Moment 4: Språkvetenskaplig undersökning – 4 hp
Förkunskapskrav
- Spanska II, 30 hp på grundnivå, varav 22,5 hp godkända vid registrering, inklusive kursen Spanska II: Skriftlig språkfärdighet och grammatik, 6 hp