Kursplan

Sociologi I

Kurskod
SO1028
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Sociologi (SOA)
Ämnesgrupp
Sociologi
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Sociologi1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för kultur och samhälle 2013-03-11.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2013-07-01.
Reviderad
Reviderad 2013-08-19.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2013-08-26.
Nedlagd
2022-02-16

Mål

Det övergripande målet med kursen är att den studerande ska skaffa sig grundläggande kunskaper om och förståelse för teorier och metoder i sociologi, samt kunskap om hur dessa kan användas i studiet av det moderna samhället. Under kursen ska den studerande även utveckla färdigheter i att med hjälp av dessa kunskaper analysera olika sociala fenomen på individ- grupp- och samhällsnivå. Därmed ska studenten förstå betydelsen av att sätta in individuella fenomen i ett större sammanhang och därigenom utveckla en grundläggande förståelse för sociologin som ämne. Slutligen ska studenten utveckla en grundläggande förståelse för vetenskapligt arbetete.

Delkurser

1.
Sociologiska perspektiv på samhället. En introduktion, 7,5 högskolepoäng

Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande kunskap om olika skolbildningar och grundläggande teorier inom ämnet sociologi
  • visa grundläggande förståelse för sociologiämnets teoretiska bredd och variation
  • visa grundläggande kunskap om vad som inom sociologin kan menas med ”det moderna samhället”
  • visa grundläggande kunskap om det moderna samhällets maktstrukturer, som tar sig uttryck i aspekter som berör t.ex. klass, kön och etnicitet
  • visa grundläggande kunskap om sambandet mellan individuella fenomen och sociala processer och strukturer.

Färdigheter och förmåga

  • analysera olika sociala fenomen med hjälp av grundläggande sociologiska teorier
  • skilja på individcentrerade och sociologiska förklaringsmodeller.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sociologi som en form av samhällelig självreflektion och de etiska frågor som aktualiseras av denna kunskap
  • reflektera över sociologins möjlighet att bidra till den personliga utvecklingen i form av ökad självkännedom.

2.
Identitet och interaktion. En introduktion till socialpsykologin, 7,5 högskolepoäng

Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande kunskap om olika skolbildningar och grundläggande teorier inom socialpsykologin
  • visa grundläggande kunskap om specifika socialpsykologiska teorier om identitet och interaktion
  • visa grundläggande kunskap om den sociala interaktionens dynamik.

Färdigheter och förmåga

  • på ett grundläggande sätt analysera olika sociala fenomen med hjälp av socialpsykologiska teorier
  • på ett grundläggande sätt redogöra för den sociala interaktionens betydelse för identitetsskapande
  • anlägga ett kritiskt maktperspektiv på vardagslivets sociala interaktion
  • på ett grundläggande sätt muntligt och skriftligt sammanfatta socialpsykologiska teorier.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över den socialpsykologiska kunskapens natur
  • relatera socialpsykologisk kunskap till egna erfarenheter.

3.
Samhälle och välfärdspolitik, 7,5 högskolepoäng

Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för begreppen välfärdspolitik och socialpolitik
  • visa grundläggande kunskap om välfärdsstatens framväxt
  • redogöra för socialpolitiska teorier och modeller i internationella och nationella sammanhang.

Färdigheter och förmåga

  • diskutera samhällsproblem och socialpolitiska lösningsförslag på individ-, grupp- och samhällsnivå
  • analysera olika befolkningsgruppers levnadsvillkor i samhället på ett grundläggande sätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera kritiskt över bakomliggande orsaker till välfärdsstatens framväxt och till dess utmaningar
  • reflektera kritiskt över socialpolitiska skiften i välfärdspolitikens utveckling och förändring
  • argumentera för betydelsen av kön, jämlikhet och migration i och för välfärdspolitiken.

4.
Metod och analys I. En introduktion till sociologiska metoder, 7,5 högskolepoäng

Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika vetenskapsteoretiska skolbildningar och grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
  • visa grundläggande kunskap om kvantitativa metoder vad gäller datainsamling och analys, t.ex. enkätkonstruktion och grundläggande statistisk analys
  • visa grundläggande kunskap om kvalitativa metoder, t.ex. intervjuteknik och kategorisering och tematisering av det empiriska materialet.

Färdigheter och förmåga

  • relatera olika vetenskapliga resultat till olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter
  • planera enklare kvantitativa analyser av ett empiriskt material
  • planera enklare kvalitativa analyser av ett empiriskt material.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över olika vetenskapsteoretiska ställningstaganden, och
  • reflektera över kvantitativa och kvalitativa analysmetoders respektive styrkor och svagheter.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

Delkurser

1.
Sociologiska perspektiv på samhället. En introduktion, 7,5 högskolepoäng

I delkursen belyses olika sociologiska skolbildningar, samhällets strukturer samt samband mellan dessa och människors handlingsmönster. Olika förklaringar av strukturer i samhället bearbetas utifrån ett systematiskt och sociologihistoriskt perspektiv.

2.
Identitet och interaktion. En introduktion till socialpsykologin, 7,5 högskolepoäng

I delkursen belyses olika socialpsykologiska skolbildningar. Tonvikten i delkursen ligger på den ömsesidiga relationen mellan individen och dess sociala sammanhang, och särskild vikt läggs vid teorier om identitet och interaktion.

3.
Samhälle och välfärdspolitik, 7,5 högskolepoäng

I delkursen introduceras begreppen välfärdspolitik och socialpolitik samt teorier och modeller om svensk och internationell välfärdspolitik. Såväl historiska som samtida perspektiv på socialpolitik behandlas. Sociala problem och behov på individ-, grupp- och samhällsnivå diskuteras från genus-, jämlikhets- och mångfaldsperspektiv.

4.
Metod och analys I. En introduktion till sociologiska metoder, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas vetenskapsteoretiska grundproblem samt enklare kvantitativa och kvalitativa datainsamlings- och analysmetoder. Det handlar dels om att förstå vilka krav som ställs på vetenskapligt arbete, dels om att lära sig grundläggande metoder för att samla in och bearbeta empiriskt material. Praktiska övningar ingår.

Examinationsformer

Delkurs 1: Muntliga och skriftliga redovisningar samt en skriftlig salstentamen.

Delkurs 2: Muntliga och skriftliga redovisningar samt en skriftlig hemtentamen.

Delkurs 3: Muntliga och skriftliga redovisningar samt en skriftlig salstentamen.

Delkurs 4: Muntliga och skriftliga redovisningar samt en skriftlig hemtentamen.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier enligt schema.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Sociologiska perspektiv på samhället, 7,5 hp. U - VG
  • Identitet och interaktion, 7,5 hp. U - VG
  • Samhälle och välfärdspolitik, 7,5 hp. U - VG
  • Metod och analys I, 7,5 hp. U - VG

För att erhålla betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 22,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen motsvarar SO1023.