Kursplan

Försörjning, rehabilitering och aktivering i socialt arbete

Kurskod
SA1047
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Socialt arbete (SAA)
Ämnesgrupp
Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Vårdområdet, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2017-11-30.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-09-03.
Reviderad
Reviderad 2018-05-15.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2018-05-15.

Lärandemål

Det övergripande målet med kursen är att den studerande ska tillägna sig kunskaper och färdigheter inom socialt arbete med inriktning mot försörjning, rehabilitering och aktivering, samt kunskaper och färdigheter om hur kvantitativa metoder kan användas för att undersöka ekonomiska förhållanden i olika befolkningsgrupper.

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • redogöra för begreppen ekonomiskt bistånd, rehabilitering och aktivering, samt förstå relationen mellan dessa begrepp
  • redogöra för arbetslinjen och dess historia
  • beskriva arbetsmodeller, insatser och metoder inom försörjnings-, rehabiliterings- och aktiveringsarbete på individ-, grupp- och samhällsnivå
  • redogöra för hur motiverande samtal bedrivs
  • visa grundläggande kunskaper om och förståelse för livsvillkoren med avseende på försörjning och arbete för olika befolkningsgrupper i Sverige.

Färdigheter och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • visa grundläggande förmåga att bedriva motiverande samtal med klienter
  • visa förmåga att operationalisera en forskningsfråga genom att konstruera enkätfrågor
  • visa förmåga att analysera data genom grundläggande statisti.


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • reflektera över och värdera det egna personliga och professionella förhållningssättet i socialt arbete avseende försörjning, rehabilitering och aktivering
  • visa förmåga att reflektera över hur de egna personliga värderingarna avseende arbete och försörjning inverkar på förmågan att föra professionella samtal och ha ett professionellt bemötande av brukare
  • reflektera över faktorer som ökar risken för ekonomisk utsatthet samt konsekvenser av ekonomisk utsatthet
    värdera välfärdspolitiska prioriteringar mellan olika befolkningsgrupper utifrån fakta och statistik gällande levnadsvillkor
  • reflektera över sambandet mellan enkätkonstruktion och möjligheter till dataanalys gällande försörjning, rehabilitering och aktiverin.

Innehåll

Kursen behandlar teoretiska och praktiska kunskaper i socialpolitik och socialt arbete rörande försörjning, rehabilitering och aktivering på individ-, grupp- och samhällsnivå. I kursen belyses även utvecklingstrender inom arbetslivet och socialtjänsten, samt levnadsvillkor för olika grupper i samhället. Vidare behandlar kursen olika element i kvantitativa metoder, såsom relationen mellan en forskningsfråga, enkätdesign och analys.

Examinationsformer

Kursen examineras genom övningar, seminarium samt hemtentamen.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar, seminarier, övningar i samtalsmetodik och ekonomisk biståndsbedömning, grupparbete samt statistika övningar.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

  • Övningar, seminarium, hemtentamen relaterat till försörjning, rehabilitering och aktivering, 4,5 hp, U - VG
  • Övningar och hemtentamen relaterat till kvantitativ metod, 3 hp, U - G

Förkunskapskrav

  • Socialpolitik, 7,5 hp och Välfärdsinsatser och brukarperspektiv, 15 hp

Övrigt

Kursplanen ingår i Socionomprogrammet. Kursen innehåller vetenskaplig metod och motsvarar därför inte SA1043.

Summary in English

The overall aim of the course is that students acquire knowledge about and skills in social work with a focus on support, rehabilitation and enablement.

Knowledge and understanding
After completing the course, students shall be able to:

  • explain the concepts of social assistance, rehabilitation and enablement, as well as understand the relationship between these concepts
  • describe the work line and its history
  • describe the working models, approaches and methods in support, rehabilitation and enablement at the individual, group and societal level
  • explain how motivational interviewing is conducted
  • demonstrate basic knowledge and understanding of living conditions in terms of support and work for different population groups in Sweden
  • demonstrate insight into and knowledge on how domestic violence affects health and work capacity

Skills and abilities
After completing the course, students shall be able to:

  • demonstrate a basic ability to conduct motivational interviews with
     clients
  • demonstrate the ability to operationalise a research question through the construction of questions for a survey
  • demonstrate the ability to analyse data using basic statistics

Evaluation ability and approach
After completing the course, students shall be able to:

  • reflect on and evaluate their own personal and professional approach towards social work with support, rehabilitation and enablement
  • demonstrate the ability to reflect on how their own personal values regarding work with support affects their ability to conduct professional dialogues, and on how to have a professional approach towards clients
  • reflect on factors that can increase the risk for economic dependency and the consequences of economic dependency
  • evaluate welfare policy priorities between different population groups based on facts and statistics regarding living conditions
  • reflect on the connection with the construction of a survey and the opportunities that exist in terms of data analysis in terms of support, rehabilitation and enablement.