Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska
kunna genomföra en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med
utgångspunkt i någon av religionsvetenskapens och/eller religionskunskapsämnets
didaktiska frågeställningar. Den studerande förväntas därigenom kunna bidra till
kunskapsutveckling inom ett avgränsat religionsdidaktiskt område.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa väsentligen fördjupade kunskaper inom ett avgränsat religionsvetenskapligt område, inkluderande dess ämnesdidaktiska aspekter
- med utgångspunkt i resultaten från examensarbete 1 formulera en fördjupad ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- visa förmåga att utifrån en ämnesdidaktisk problemställning självständigt systematisera, analysera och kritiskt diskutera empiriskt material i form av egna och andras forskningsresultat
- visa förmåga att identifiera och analysera möjliga forskningsetiska problem i såväl det egna uppsatsarbetet som i medstuderandes, samt argumentera för förslag på lösningar med stöd av etisk teori och forskningsetisk litteratur
- genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- visa fördjupad förmåga att, med högt ställda krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som brister
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat
ämnesdidaktiskt område av betydelse för religionskunskapslärares yrkesutövning.
Innehåll
Detta andra examensarbete bygger vidare på och
fördjupar det ämnesdidaktiska problemområde som undersöktes i det första
examensarbetet. Med stöd av handledare preciseras problemställning, syfte och
frågeställningar med utgångspunkt i de kunskapsbehov som identifierades i det
första arbetets litteraturanalyser. Vidare avgränsas, insamlas och analyseras
ett empiriskt material utifrån relevanta teorier och med hjälp av lämpliga
metoder. Val av teoretiska perspektiv, vilka forskningsmetoder som används och
behandlas och vilken litteratur som är mest ändamålsenlig styrs av det aktuella
uppsatsämnet och de frågeställningar som utarbetas.
Resultatet av undersökningen diskuteras och tolkas mot bakgrund av tidigare forskningsresultat och presenteras i form av en vetenskaplig uppsats, vilken kan kompletteras med andra redovisningsformer. Den studerande försvarar sitt examensarbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes examensarbete vid ett ventileringsseminarium. Slutligen ska möjligheter ges för den studerande att presentera sina undersökningsresultat och slutsatser för partnerskolan, aktuellt partnerområde och/eller vid religionsämnets forskningsseminarium.
Resultatet av undersökningen diskuteras och tolkas mot bakgrund av tidigare forskningsresultat och presenteras i form av en vetenskaplig uppsats, vilken kan kompletteras med andra redovisningsformer. Den studerande försvarar sitt examensarbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes examensarbete vid ett ventileringsseminarium. Slutligen ska möjligheter ges för den studerande att presentera sina undersökningsresultat och slutsatser för partnerskolan, aktuellt partnerområde och/eller vid religionsämnets forskningsseminarium.
Examinationsformer
Kursen examineras i form av en vetenskaplig uppsats
som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt
ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en
medstuderandes examensarbete. Examensarbetet kan också redovisas i kombination
med annan gestaltande form.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska
seminarier samt obligatorisk handledning, individuellt och i förekommande fall
i grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Religionsvetenskap III, examensarbete 1 för ämneslärarexamen, åk 7-9, 15 hp grundnivå 2 samt Bedömning, betygssättning och specialpedagogik för ämneslärare åk 7-9, 7,5 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i grundskolans årskurs 7-9, 7,5 hp på avancerad nivå, eller motsvarande kunskaper
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har
möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Summary in English
The overall goal of this module is to enable students to carry out a qualified and independent scientific investigation with a basis in any question related to religious science and / or religious sciences didactics. The student is expected to thereby contribute to knowledge within a specific didactical area of religious sciences.