Lärandemål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa förtrogenhet med centrala religionsvetenskapliga teorier och metoder
- problematisera intersektionalitetsrelaterade aspekter av makt och identitetsformering
- diskutera och reflektera över hur teoretiska aspekter kan bidra till en fördjupad förståelse av värdekonflikter i ett samhälle som präglas av mångfald
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och bearbeta problem samt kommunicera detta i tal och skrift.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper om teman eller särskilda religiösa traditioner ur etiska, religionshistoriska eller religionssociologiska perspektiv
- visa insikt i och förmåga att tillämpa och reflektera över olika etiska, religionshistoriska eller religionssociologiska perspektiv, teorier och metoder i relation till relevanta problem
- kommunicera teoretiskt och metodologiskt underbyggda kunskaper inom ett etiskt, religionshistoriskt eller religionssociologiskt område
- reflektera över den egna kunskapsprocessen och visa förmåga att självständigt identifiera områden där den egna kompetensen behöver utvecklas
- visa analytisk förmåga och kritiskt förhållningssätt i förhållande till avgränsade kunskapsfält med religionsvetenskaplig relevans
- visa
insikt i ämnesområdets relevans och roll i samhället.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa förtrogenhet med och kunna kommunicera kunskaper inom ett religionsvetenskapligt område
- visa fördjupade kunskaper om ett etisk, religionshistoriskt eller religionssociologiskt tema eller en särskild tradition
- utifrån ett bestämt syfte och adekvata frågeställningar identifiera, värdera och samla in relevant källmaterial
- självständigt identifiera, formulera och bearbeta problem samt kommunicera detta i uppsatsform
- artikulera konstruktiv kritik på texter skrivna av andra, samt förhålla sig till kritik och vetenskapligt bearbeta sina egna texter utifrån relevant kritik
- visa forskningsetisk medvetenhet.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser. I delkurs 2 väljer den studerande två av flera valbara alternativ.
Delkurser
Delkursen behandlar centrala religionsvetenskapliga teorier med relevans för mångfald och identitet. Även olika slag av religionsvetenskapliga metoder tas upp. Ett visst fokus ligger på intersektonalitet och dess relevans för kritiska perspektiv på samspelet mellan olika sociala kategorier såsom religionstillhörighet, kön, socioekonomisk bakgrund, etnicitet och sexualitet. Delkursen berör också hur religion och livsåskådning formas i ett senmodernt samhälle präglat av alltmer individualiserade och fragmentiserade meningssystem.
I delkursen ges den studerande möjlighet att fördjupa sig inom ett par specifika ämnesområden inom etik, religionshistoria eller
religionssociologi. Två av nedanstående alternativ väljs. Ett av alternativen
som väljs bör knyta an till det ämnesområde som ska behandlas i uppsatsen.
2A. Värdegrundsfrågor i den svenska skolan och samhället
I
delkursen problematiseras demokrati- och värdegrundsfrågor i relation
till olika etiska teoribildningar mot bakgrund av den praktik som arbete
i den svenska skolan utgör i ett alltmer globaliserat och pluralistiskt
samhälle. Särskild uppmärksamhet ägnas frågor om arbete mot
diskriminering samt inkludering i relation till etnicitet, religion,
kön/genus och sexuell läggning.
2B. Miljöetik och hållbar utveckling
I
delkursen studeras faktiska kontroverser inom miljöområdet mot bakgrund
av olika miljöetiska synsätt och deras praktiska konsekvenser. Frågan
om vad som har egenvärde, enbart människan eller även djur, arter eller
ekosystem belyses och relateras till bakomliggande livsåskådningsmässiga
utgångspunkter.
2C. Etik och ekonomi
I
delkursen bearbetas frågor om ekonomi, globalisering och etik utifrån
olika etiska synsätt. Särskilt fokus läggs på rättvisa och
utvecklingsfrågor. Modeller för global välfärd studeras och diskuteras
ur etisk synvinkel, och särskilt teorier om funktionsförmågor.
2D. Sexualetik
I
delkursen studeras sexualitetens plats inom religion och samhälle
utifrån olika kritiska sexualetiska perspektiv. Fokus ligger på
normer som omgärdar sexualitet och förändras i nutiden.
2E. Religionssociologi - teorier och nya religiösa rörelser
Delkursen
ger en fördjupning av några religionssociologiska teorier och metoder.
De viktigaste frågorna som väckts i forskningen kring nya religiösa
rörelser tas upp och belyses med hjälp av nutida religionsteorier som
både vunnit popularitet och tilldragit sig kritik.
2F. Nya religiösa rörelser – olika perspektiv
I
delkursen studeras aktuella frågor och perspektiv gällande nya
religiösa rörelser och new age/new spiritualities. Teman som täcks är
till exempel anslutning/hjärntvätt, avhopp, karisma, genus, sexualitet,
självmordsreligioner, barn och familj.
2G. Semisekulära och postsekulära perspektiv
I
denna delkurs problematiseras beskrivningen av Sverige som ett av världens mest sekulariserade länder. Genom olika forskningsbaserade perspektiv fokuseras den grupp människor som varken går i kyrkan eller är på annat sätt aktivt involverade i organiserade aktiviteter, men ändå inte är likgiltiga till religiösa synsätt.
2H. Islam och politik i nutiden
I
delkursen studeras förhållandet mellan religiösa och politiska aspekter av islam i
nutid utifrån olika islamistiska grupper och styrelseskick, såväl
sunnitiska som shiitiska samt både militanta och icke våldsbenägna.
Viktiga i kursen är diskussioner kring vilka faktorer som har påverkat
de olika riktningarna och gett dem framgång i olika länder samt hur de
olika riktningarna har uppfattats i väst. Beträffande det sistnämnda
studeras även medias roll i sammanhanget.
2I. Kvinnorna i urkunderna: judendomen, kristendomen och islam
I
delkursen läses relevanta avsnitt i urkunderna i översättning och vi
studerar olika feministteologers tolkningar och förståelse av kvinnornas
roller i dessa avsnitt. Fokus ligger på att inom ramarna för ett
feministiskt och kvinnohistoriskt angreppssätt förstå och tolka
urkunderna i deras historiska kontext.
2J. Individuellt utformad läskurs
Delkursens innehåll utformas i samråd mellan den studerande och den kursansvarige. Den studerande ska ta initiativ att efter eget intresse föreslå tema och kurslitteratur. Viss begränsning av valmöjligheter föreligger baserat på undervisande lärares kompetensområden.
I delkursen genomförs och presenteras en undersökning i uppsatsform.
Uppsatsen skrivs individuellt och behandlar ett valt fördjupningsområde
utifrån religionsvetenskaplig teori. Vid ett avslutande seminarium
granskas och diskuteras arbetet av en medstuderande, och den studerande
ska i sin tur opponera på en medstuderandes arbete.
Examinationsformer
Delkurs 3 examineras i form av en vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes uppsats.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget Väl Godkänt på hela kursen krävs Väl Godkänt på minst 22,5 högskolepoäng.
Betygsrapportering:
Moment 1: Religion, livsåskådning och identitet: Teori och metod - 7,5 hp
Moment 2A: Värdegrundsfrågor i den svenska skolan och samhället - 7,5 hp
Moment 2B: Miljöetik och hållbar utveckling - 7,5 hp
Moment 2C: Etik och ekonomi - 7,5 hp
Moment 2D: Sexualetik - 7,5 hp
Moment 2E: Religionssociologi - teorier och nya religiösa rörelser - 7,5 hp
Moment 2F: Nya religiösa rörelser - olika perspektiv - 7,5 hp
Moment 2G: Semisekulära och postsekulära perspektiv - 7,5 hp
Moment 2H: Islam och politik i nutiden - 7,5 hp
Moment 2I: Kvinnorna i urkunderna: judendomen, kristendomen och islam - 7,5 hp
Moment 2J: Individuellt utformad läskurs - 7,5 hp
Moment 3: Uppsats - 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Religionsvetenskap II, varav minst 22,5 hp godkända vid registrering
Övrigt
All undervisning är nätbaserad. Seminarier och föreläsningar är schemalagda på bestämda tider och seminarierna förutsätter interaktivt deltagande. Kursen kräver därför tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling, eller motsvarande funktionsenlig teknisk utrustning.
Ersätter RK2023 och RK2024.
Kursen kan inte ingå i en examen samtidigt som kursen Religionsvetenskap III med didaktisk inriktning, 30 hp och kursen Religionsvetenskap III med examensarbete för kandidatexamen, 30 hp.
Summary in English
After completion of the course, students shall be able to:
1. Religion, Identity, Faith and Ideologies: Theory and Method
- demonstrate familiarity with key theories and methods of religious studies
- problematize aspects related to intersectionality in terms of power and the formation of identity
- discuss and reflect on how theoretical aspects can contribute to a deeper understanding about conflicts between values and rights in a society characterized by diversity
- demonstrate the ability to independently identify, formulate and work with problems and communicate this in speech and text.
2. Elective course
- demonstrate advanced knowledge about themes or particular religious traditions from an ethical, historical or sociological perspective
- demonstrate an understanding of, and an ability to apply and reflect on different ethical, historical or sociological perspectives, theories and methods in relation to relevant problems
- communicate theoretically and methodologically substantiated knowledge within an ethical, historical or sociological area
- reflect on their own knowledge process and demonstrate the ability to independently identify areas where their skills need to be developed
- demonstrate an analytical ability and critical attitude in relation to a defined field of knowledge with the scientific relevance of religion
- demonstrate an understanding of the field‘s relevance and role in society.
3. Essay
- demonstrate familiarity with and be able to communicate knowledge about an area of religious studies
- demonstrate in-depth knowledge about a theme that relates to the ethics, history of religion or sociology of religion, or a particular tradition
- based on a specific purpose and adequate presentation of a problem, identify, evaluate, and collect relevant source material
- independently identify, formulate and process problems and communicate this in essay form
- articulate constructive criticism on texts written by others, as well as respond to criticism and process scientifically their own texts based on relevant criticism
- demonstrate an awareness of research ethics.