Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska kunna genomföra en självständig vetenskaplig undersökning av forskningsförberedande karaktär med utgångspunkt i någon av religionskunskapsämnets didaktiska frågeställningar. Vidare förväntas den studerande fördjupa sin förståelse för betydelsen av forskningsförankring i förhållande till kunskapsutveckling och verksamhetsutveckling inom religionskunskapsämnet.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- formulera en religionsdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor relaterad till tidigare forskning
- visa fördjupade kunskaper om ett avgränsat religionsvetenskapligt/religionsdidaktiskt område omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov
- visa vetenskapligt förhållningssätt genom att i ett vetenskapligt arbete självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån religionsvetenskapsteoretiska såväl som religionsdidaktiska perspektiv
- visa kommunikativa färdigheter genom att i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Religionsvetenskap II med didaktisk inriktning, 30 hp och Sociala relationer, konflikter och makt i grundskolan, 7-9 (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp
Övrigt
All undervisning är nätbaserad. Ventileringsseminariet är schemalagt på bestämd tid och förutsätter interaktivt deltagande. Kursen kräver därför tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling, eller motsvarande funktionsenlig teknisk utrustning.
Ersätter RK2028.
Summary in English
The overall objective of the module is for the student to be able to conduct an independent scientific investigation of a research preparatory nature based on any area of discussion within the field of didactics of religion. Further, students are expected to deepen their understanding of the importance of a research base in relation for knowledge development in the field of religious studies.
After completion of the course, students should be able to:
- formulate questions related to the didactics of religion with associated research questions related to previous research
- demonstrate in-depth knowledge about a defined area of religious studies / didactics of religion that includes the research history, central research problems and current research needs within the field
- demonstrate a scientific approach in academic work by independently and critically systemizing, problematizing and reflecting on previous research results from the perspective of religious studies and didactics of religion perspective
- demonstrate communication skills by orally and in writing presenting and arguing for their own results and by responding to scientific criticism in a professional and constructive manner
- analyze, evaluate and discuss the academic work of others by, in the form of clear constructive feedback, pointing out the merits as well as the shortcomings of the work.