Kursplan

En skola på vetenskaplig grund - KPU

Kurskod
PG3070
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2018-03-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-09-03.
Nedlagd
2024-03-25

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla fördjupade kunskaper om utbildningsvetenskapliga teorier och metoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupad förståelse för den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för den pedagogiska verksamheten
  • visa fördjupad kunskap om och använda sig av vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv i diskussion om läraryrkets vetenskapliga grund
  • visa fördjupad kunskap om olika vetenskapliga metoder och arbetssätt för såväl uppföljning av elevers lärande och lärares undervisning som för utvärderings- och utvecklingsarbete på skolnivå
  • visa kunskaper om kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och forskningsmetoder inom det utbildningsvetenskapliga området
  • ringa in ett ämnesdidaktiskt problemområde och formulera en undersökningsbar forskningsfråga inför det kommande examensarbetet
  • visa sådan språkfärdighet som krävs för att tillgodogöra sig vetenskapliga texter samt i tal och skrift argumentera för sin förståelse av dessa
  • göra forskningsetiska bedömningar i samband med planering av en forskningsstudie.

Innehåll

I kursen behandlas grundläggande vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, med tonvikt på utbildningsvetenskapliga teorier och metoder av betydelse för ämneslärarens yrkesutövning och för det kommande examensarbetet. I kursen behandlas vidare forskningsetik inom utbildningsvetenskap och skolforskning, samt källkritik. Via praktiska tillämpningsövningar får den studerande erfarenhet av att söka, bedöma och diskutera utbildningsvetenskaplig forskning av relevans för sitt/sina undervisningsämne/n, vilket förbereder den studerande för det kommande examensarbetet. Kursen behandlar även olika former för systematiskt utvärderings- och utvecklingsarbete samt hur man som ämneslärare kan vara delaktig att bygga en skola på vetenskaplig grund.

Examinationsformer

Kursen examineras i form av aktivt deltagande på seminarier, muntliga och skriftliga presentationer samt genom en skriftlig hemtentamen.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är obligatoriska seminarier där de studerande deltar muntligt och skriftligt. På seminarier behandlas också det egna och andras PM, liksom andra vetenskapliga studier. Föreläsningar och obligatoriska workshops förekommer också.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Seminarier, muntliga och skriftliga presentationer, 7,5 hp, U-VG

Förkunskapskrav

  • Verksamhetsförlagd utbildning 2, KPU, 15 högskolepoäng, Grundnivå 2 eller motsvarande kunskaper

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen ingår i Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU. Kursen motsvarar PG3049.

Summary in English

 After completing the course, students shall be able to:

  • demonstrate an in-depth understanding of the importance of research in the field of educational science for teaching
  • demonstrate in-depth knowledge of and use science-theoretical concepts and perspectives in discussions about the scientific foundations of the teaching profession
  • demonstrate in-depth knowledge of different scientific methods and methods for monitoring pupils’ learning and the teaching skills of teachers, as well as for evaluation and development at the school level
  • demonstrate knowledge of qualitative and quantitative research traditions and research methods in the field of education
  • focus on a didactical problem area related to a subject and formulate an investigative research question for the future thesis
  • demonstrate the proficiency required to understand and make use of scientific texts and also in written and spoken form argue for their understanding of these
  • assess the ethics of their research when planning a research study.