Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper om bedömning och betygssättning inom grundskolans senare år och gymnasieskolan samt förståelse för olika specialpedagogiska perspektiv av betydelse för uppdraget som ämneslärare.
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- problematisera bedömning och betygssättning av elever i relation till undervisning i grundskolans senare år och gymnasieskolan
- analysera, värdera och kommunicera bedömning och betygssättning i relation till olika kunskapsteoretiska utgångspunkter och utifrån styrdokumentens formuleringar om uppdrag och kunskapsbegrepp
- bedöma och betygsätta elevers kvalitativt skilda nivåer av ämnesspecifikt kunnande
- diskutera och redogöra för olika specialpedagogiska perspektiv i relation till ämneslärarens praktik.
Innehåll
Kursen behandlar, ur ett kritiskt granskande perspektiv, relationen mellan å ena sidan undervisning och elevers lärande och å andra sidan bedömning och betygssättning. Ämnesspecifika exempel på olika typer av bedömning för, och av, lärande samt hur kunskap och kunnande kan komma till uttryck på olika sätt analyseras och värderas i relation till styrdokumentens formuleringar om uppdrag och kunskapsbegrepp. I kursen behandlas även specialpedagogiska perspektiv i relation till undervisning och bedömning.
Examinationsformer
Skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Muntliga och skriftliga redovisningar, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Utveckling och lärande för ämneslärare i grundskolans åk 7-9 (inkl 7,5 hp VFU), 15 hp, eller Utveckling och lärande i gymnasieskolan (inkl 7,5 hp VFU), 15 hp
Summary in English
The overall goal is for students to develop skills in assessment and grading in secondary school as well as an understanding of various special educational perspectives relevant to the professional mission of the teacher.
After completing the course, the student shall be able to:
- demonstrate an understanding of and problematize pupils’ learning as well as assessment and grading in relation to teaching and learning in secondary school
- analyze, evaluate and communicate assessment and grading in relation to different epistemological starting points and as based on formulations in the policy documents regarding the professional mission and concepts of knowledge
- assess and grade pupils’ qualitatively different levels of subject specific ability and knowledge
- discuss and explain the different special education perspectives in relation to the professional practices of the subject teacher.