Kursplan

Examensarbete för grundlärarexamen inriktning F-3 del 2

Kurskod
PG3063
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1E
Fastställd
Fastställd 2017-01-26.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2017-08-28.
Nedlagd
2023-01-23

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa förmåga att formulera en ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor utifrån en fördjupad insikt i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete
  • genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning och relevant teori- och metodanvändning
  • visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, analysera och problematisera egenhändigt insamlat empiriskt material samt utifrån resultatet föra ett argumenterande resonemang som vilar på vetenskaplig grund
  • med fördjupad kommunikationsförmåga både skriftligt och muntligt presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
  • uppvisa väsentligen fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område genom att bidra till kunskapsutveckling av betydelse för yrkesutövningen
  • visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som förslag till förbättringar utifrån tillkortakommanden.

Innehåll

Detta examensarbete utgör en fördjupning av det ämnesdidaktiska problemområde som formulerades i del 1. Med stöd av en utsedd handledare preciseras och vidareutvecklas syfte och frågeställningar med utgångspunkt i den problemställning som tidigare formulerats. Vidare insamlas och analyseras ett empiriskt material med hjälp av lämpliga metoder och utifrån relevanta teorier. Resultatet diskuteras mot bakgrund av tidigare forskningsresultat och presenteras i form av en vetenskaplig uppsats, vilken kan kompletteras med andra redovisningsformer. Den studerande försvarar sitt examensarbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes examensarbete vid ett ventileringsseminarium. Val av teoretiska perspektiv, vilka forskningsmetoder som används och behandlas samt vilken litteratur som är mest ändamålsenlig styrs av det aktuella ämnesområdet och de frågeställningar som väljs.

Examinationsformer

En vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete.

Arbetsformer

Föreläsningar samt obligatoriska seminarier och handledning, individuellt och i grupp.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Examensarbete, 15 hp

Förkunskapskrav

  • Specialpedagogik, pedagogisk dokumentation och bedömning för grundlärare F-3, 7,5 hp, samt Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för grundlärare F-3, 7,5 hp

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Denna kurs utgör den andra delen av två inom vilka den studerande fullgör utbildningens examensarbete om 30 högskolepoäng.

Summary in English

After completing the course, the student shall be able to:
  • show the ability to formulate a problem statement with related research questions based on insights into current research and development within the field of subject didactics
  • conduct an independent and inquiry-oriented scientific study related to previous research by applying relevant theories and methods
  • show the ability to independently and critically systematize, analyze and problematize empirical material, and based on the results present a scientific argument
  • orally and in writing, present and argue for the findings of the study, as well as relate to scientific critique in a professional and constructive manner
  • demonstrate in-depth knowledge within a limited area of subject didactics by contributing to knowledge development of importance to the teacher profession
  • show the ability to analyze, assess and discuss scientific studies of others by giving clear and constructive response, and by pointing out strengths as well as aspects that are in need of development.