Lärandemål
Kursens övergripande syfte är att deltagarna utvecklar fördjupad kunskap om centrala teoribildningar inom det utbildningsvetenskapliga området.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- visa fördjupad kunskap om utbildningsvetenskapens olika teoretiska strömningar och på vilket sätt dessa förhåller sig till olika vetenskapsteoretiska perspektiv
- visa kunskap om och reflektera över på vilket sätt utbildningsvetenskaplig forskning kan bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten såväl som en skola/förskola på vetenskaplig grund
- kritiskt analysera, tolka och förhålla sig till olika sorters utbildningsvetenskapliga studier i syfte att bedöma deras tillförlitlighet och användbarhet i den egna pedagogiska verksamheten
- visa kunskap om betydelsen av ett forskningsetiskt förhållningssätt i samband med skolforskning
Innehåll
Kursen innehåller studier i vetenskapsteori och utbildningsvetenskapliga teorier och forskningsmetoder, vilka konkretiseras genom kritiska studier av olika typer av utbildningsvetenskaplig forskning. Förskolans och skolans verksamhet och utveckling diskuteras och analyseras i ljuset av utbildningsvetenskaplig kunskapsbildning såväl som utifrån deltagarnas pedagogiska erfarenhet.
Examinationsformer
Kursen examineras i form av aktivt deltagande på seminarier och genom ett skriftligt PM i vilket deltagarna analyserar och reflekterar över ett urval praktiknära forskningsstudier utifrån de teoretiska begrepp som behandlats under kursen.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av obligatoriska seminarier där deltagarna förväntas delta aktivt, såväl muntligen som genom olika typer av forumdiskussioner, där både egna och andras vetenskapliga studier behandlas.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering
- Seminarier och skriftligt PM.
Förkunskapskrav
- Examen om minst 180 hp på grundnivå med 90 hp inom huvudområdet pedagogiskt arbete