Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa förståelse för den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för den pedagogiska verksamheten
- visa fördjupad kunskap om och använda sig av centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv i diskussionen om läraryrkets vetenskapliga grund i allmänhet och om undervisning och lärande i grundskolans mellanår i synnerhet
- visa kunskaper om kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och metoder
- visa förmåga att kritiskt granska utbildningsvetenskapliga texter utifrån vetenskapsteoretiska frågeställningar
- visa förmåga att argumentera för egna ställningstaganden i utbildningsvetenskapliga frågor utifrån vetenskaplig grund
- visa sådan språkfärdighet som krävs för att tillgodogöra sig vetenskapliga texter samt i tal och skrift argumentera för sin förståelse av dessa
- visa kunskap om forskningsetiska frågeställningar
Innehåll
Kursen innehåller en fördjupning i vetenskapsteori och behandlar hur kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder kan användas i utbildningsvetenskaplig forskning för att utveckla ny kunskap och förståelse av betydelse för grundlärares yrkesutövning. I kursen behandlas vidare forskningsetik inom utbildningsvetenskap och skolforskning samt källkritik. Kursen innehåller också praktiska tillämpningsövningar där deltagarna får använda vetenskapliga verktyg och metoder utifrån egna problemställningar. Kursen integreras delvis med Examensarbete I varför innehållet kan variera beroende på den studerandes val av ämne och problemområde.
Examinationsformer
Kursen examineras i form av aktivt deltagande på seminarier och genom en skriftlig PM.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av obligatoriska seminarier där deltagarna förväntas delta aktivt, såväl muntligen som skriftligen genom olika typer av diskussioner, där både egna och andras vetenskapliga studier behandlas.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Bild för grundlärare, årskurs 4-6, 30 hp, eller Samhällsorienterande ämnen, årskurs 4-6, 30 hp, eller Naturorienterande ämnen/Teknik, 30 hp, eller Idrott och hälsa för grundlärare, årskurs 4-6 Utveckling och lärande i grundskolans åk 4-6 (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp samt Engelska för grundlärare åk 4-6, 1A, 15 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.