Kursplan

Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för grundlärare 4-6

Kurskod
PG3027
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2013-08-30.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2014-01-01.
Reviderad
Reviderad 2014-02-03.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2014-02-03.
Nedlagd
2023-01-23

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa förståelse för den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för den pedagogiska verksamheten
  • visa fördjupad kunskap om och använda sig av centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv i diskussionen om läraryrkets vetenskapliga grund i allmänhet och om undervisning och lärande i grundskolans mellanår i synnerhet
  • visa kunskaper om kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och metoder
  • visa förmåga att kritiskt granska utbildningsvetenskapliga texter utifrån vetenskapsteoretiska frågeställningar
  • visa förmåga att argumentera för egna ställningstaganden i utbildningsvetenskapliga frågor utifrån vetenskaplig grund
  • visa sådan språkfärdighet som krävs för att tillgodogöra sig vetenskapliga texter samt i tal och skrift argumentera för sin förståelse av dessa
  • visa kunskap om forskningsetiska frågeställningar

Innehåll

Kursen innehåller en fördjupning i vetenskapsteori och behandlar hur kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder kan användas i utbildningsvetenskaplig forskning för att utveckla ny kunskap och förståelse av betydelse för grundlärares yrkesutövning. I kursen behandlas vidare forskningsetik inom utbildningsvetenskap och skolforskning samt källkritik. Kursen innehåller också praktiska tillämpningsövningar där deltagarna får använda vetenskapliga verktyg och metoder utifrån egna problemställningar. Kursen integreras delvis med Examensarbete I varför innehållet kan variera beroende på den studerandes val av ämne och problemområde.

Examinationsformer

Kursen examineras i form av aktivt deltagande på seminarier och genom en skriftlig PM.

Arbetsformer

Arbetsformerna består av obligatoriska seminarier där deltagarna förväntas delta aktivt, såväl muntligen som skriftligen genom olika typer av diskussioner, där både egna och andras vetenskapliga studier behandlas.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Bild för grundlärare, årskurs 4-6, 30 hp, eller Samhällsorienterande ämnen, årskurs 4-6, 30 hp, eller Naturorienterande ämnen/Teknik, 30 hp, eller Idrott och hälsa för grundlärare, årskurs 4-6 Utveckling och lärande i grundskolans åk 4-6 (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp samt Engelska för grundlärare åk 4-6, 1A, 15 hp

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Summary in English

The overall aim of the course is that the students develop their knowledge of epistemology as well as of qualitative and quantitative research methods and how they can be used to develop new knowledge and understanding of importance to educational practice in pre-school class and primary school years 1-3. The course also deals with research ethics and how to critically evaluate different sources of information. The students also develop their ability to argue for their own stance in educational issues on the basis of scientific research. The course is thus a preparation for the writing of the degree thesis.