Kursplan

Utvärdering och utvecklingsarbete i gymnasieskolans yrkesprogram

Kurskod
PG2054
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 2
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2013-12-11.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2014-09-01.
Nedlagd
2024-03-25

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskap om utvärdering av pedagogisk verksamhet samt hur denna kan utvecklas i relation till gällande styrdokument.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskaper om olika modeller och teorier om utvärdering och skolutveckling samt förmåga att på ett konstruktivt sätt analysera och problematisera dessa
  • visa förmåga att sätta modeller och teorier i relation till gymnasieskolans verksamhet
  • visa grundläggande kunskaper om nationella och internationella utvärderingar av utbildningssystemet samt förmåga att självständigt tolka och problematisera dessa
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom området
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens både i yrkesämnet och i det pedagogiska arbetet

Innehåll

I kursen studeras olika modeller för och teorier om utvärdering och skolutveckling med fokus på gymnasieskolans yrkesprogram. I kursen behandlas vidare hur skolans personal kan förhålla sig till hur verksamheten kan utvärderas och utvecklas, från enskilda didaktiska moment till utbildningssystemet lokalt, nationellt och internationellt.

Examinationsformer

Examination sker muntligt och skriftligt. Kursens avslutande examination utgör en skriftlig och muntlig redovisning av ett fiktivt/reellt förslag till utvärderings- och utvecklingsarbete företrädesvis vid den skola där den studerande tidigare har genomfört sin verksamhetsförlagda utbildning.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar samt obligatoriska seminarier, muntliga redovisningar och individuella skrivuppgifter.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Sociala relationer, konflikter och makt i gymnasieskolans yrkesprogram, 10 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för yrkeslärare, 5 hp

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

I kursen ingår två campusförlagda dagar.

Summary in English

The overall goal is for students to develop knowledge about school evaluation and development with its educational content and organization. The course contains various models and theories of evaluation and school development in the Upper Secondary School with focus on Vocational Programmes. Emphasis is on evaluation and development of teaching.