Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- självständigt planera, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet samt visa förmåga att relatera innehållsmässiga och metodiska val till didaktiska perspektiv, elevers förutsättningar och lokala villkor i skolan
- visa förmåga att på ett konstruktivt sätt analysera och problematisera teorier om skolutveckling samt förstå dessa teoriers förhållande till verksamhetsutveckling
- självständigt planera och genomföra en vetenskaplig undersökning relaterad till skolutveckling och forskning i pedagogiskt arbete samt presentera denna i skriftlig form, eventuellt i kombination med annan lämplig form
- identifiera, värdera och analysera skilda etiska dimensioner i yrkesutövande inom skolans område i relation till forskningsresultat rörande yrkesetik inom skolan
Delkurser
Innehåll
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
Den studerande planerar och genomför undervisning inom relevant ämne samt analyserar och utvärderar resultatet av detta. Den studerande fördjupar vidare kunskaperna från tidigare studier om den pedagogiska verksamhetens mål, och om de valmöjligheter som lärare och elever har i undervisningen. I delkursen fördjupas och vidareutvecklas också den studerandes kunskaper och förmågor beträffande kvalitetsutveckling och utvärdering av pedagogiska verksamheter på olika nivåer i skolsystemet. I anslutning till den genomförda pedagogiska verksamheten behandlas yrkesetiska aspekter av läraryrket. Den studerande relaterar även sina yrkeserfarenheter till didaktisk teoribildning, till teorier och principer kring bedömning och utvärdering samt till etiska perspektiv.
Examensarbetet genomförs inom ramen för något av de forsknings- och utvecklingsteman som finns vid Högskolan Dalarna. Val av kompetensområde görs av den studerande i samråd med den egna partnerskolan och högskoleförlagd lärare för att examensarbetet både ska kunna bidra till verksamhetsutveckling vid partnerskolan och understödja utvecklingen av praxisnära forskning vid Högskolan Dalarna. Val av teoretiska perspektiv, vilka forskningsmetoder som används och behandlas och vilken litteratur som är mest ändamålsenlig styrs av det aktuella temat och de frågeställningar som väljs.
Examinationsformer
Arbetsformer
Delkurs 1 Obligatoriska litteraturseminarier är kursens huvudsakliga arbetsform.
Delkurs 2 Planering och genomförandet av en vetenskaplig undersökning med hjälp av individuell handledning. Även grupphandledning kan förekomma.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla betyget Godkänd respektive Väl godkänd på kursen krävs att kriterierna för respektive betyg är uppfyllda på både de verksamhetsförlagda (VFU) och högskoleförlagda (skriftliga uppgifter och seminarieaktivitet) delarna av kursen. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på båda delkurserna.
Förkunskapskrav
- Antagen till VAL-projektet. Anställning som lärare hos en skolhuvudman (kommun, landsting eller friskola). Tidigare högskoleutbildning (eller motsvarande kunskaper enligt validering.