Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa grundläggande kunskap om olika teoretiska perspektiv på specialpedagogik
- visa grundläggande kunskap om hur specialpedagogiska perspektiv leder till olika ställningstaganden med konsekvenser i den pedagogiska verksamheten
- visa grundläggande kunskap om funktionsvariationer och hur de kan påverka elevers lärande och utveckling
- visa förmåga att planera, leda och utvärdera pedagogisk verksamhet utifrån gällande styrdokument och medvetna didaktiska val med särskilt fokus på stödinsatser och digitala hjälpmedel
- visa förmåga att beskriva och reflektera över den egna utvecklingen till lärare utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv samt utifrån begreppen digital kompetens och särskilda stödinsatser.
Innehåll
Kursen behandlar system- och individorienterade
perspektiv på specialpedagogik och hur dessa leder till olika ställningstaganden
med konsekvenser i den pedagogiska verksamheten. Vidare ges tillfälle att
reflektera över hur olika funktionsvariationer påverkar lärandet både på individ- och gruppnivå. I samband med de
verksamhetsförlagda studierna undersöker den studerande hur specialpedagogiska
aspekter påverkar undervisningens innehåll och utformning i det egna
yrkesämnet. Den studerandes egen dokumentation från de verksamhetsförlagda
studierna används som underlag för reflektion över elevers lärande och den egna
professionsutvecklingen.
Examinationsformer
Aktivt deltagande i seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar där digitala verktyg och olika redovisningsformer används samt genom bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier, arbete i studiegrupp samt verksamhetsförlagd utbildning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För betyget väl godkänd i kursen krävs väl godkänd i båda modulerna.
Betygsrappotering:
- Muntliga och skriftliga redovisningar, 4,5 hp, U-VG
- Verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp, U-VG
Förkunskapskrav
- Kvalificerade och relevanta kunskaper för något eller några yrkesämnen inom gymnasieskolan. För mer information, se Universitets- och högskolerådets föreskrifter om kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper för särskild behörighet till utbildning som leder till yrkeslärarexamen (www.uhr.se).
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
I kursen ingår en obligatorisk campusträff om två dagar.
Kursen ingår i Yrkeslärarprogrammet.