Kursplan

Specialpedagogik – gymnasieskolans yrkesprogram (varav 3 hp VFU)

Kurskod
PG1100
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 60%
Verksamhetsförlagd utbildning, 40%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2018-03-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-09-03.
Nedlagd
2023-01-23

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa grundläggande kunskap om olika teoretiska perspektiv på specialpedagogik
  • visa grundläggande kunskap om hur specialpedagogiska perspektiv leder till olika ställningstaganden med konsekvenser i den pedagogiska verksamheten
  • visa grundläggande kunskap om funktionsvariationer och hur de kan påverka elevers lärande och utveckling
  • visa förmåga att planera, leda och utvärdera pedagogisk verksamhet utifrån gällande styrdokument och medvetna didaktiska val med särskilt fokus på stödinsatser och digitala hjälpmedel
  • visa förmåga att beskriva och reflektera över den egna utvecklingen till lärare utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv samt utifrån begreppen digital kompetens och särskilda stödinsatser.

Innehåll

Kursen behandlar system- och individorienterade perspektiv på specialpedagogik och hur dessa leder till olika ställningstaganden med konsekvenser i den pedagogiska verksamheten. Vidare ges tillfälle att reflektera över hur olika funktionsvariationer påverkar lärandet både på individ- och gruppnivå. I samband med de verksamhetsförlagda studierna undersöker den studerande hur specialpedagogiska aspekter påverkar undervisningens innehåll och utformning i det egna yrkesämnet. Den studerandes egen dokumentation från de verksamhetsförlagda studierna används som underlag för reflektion över elevers lärande och den egna professionsutvecklingen.

Examinationsformer

Aktivt deltagande i seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar där digitala verktyg och olika redovisningsformer används samt genom bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier, arbete i studiegrupp samt verksamhetsförlagd utbildning.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För betyget väl godkänd i kursen krävs väl godkänd i båda modulerna.

Betygsrappotering:

  • Muntliga och skriftliga redovisningar, 4,5 hp, U-VG
  • Verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp, U-VG

Förkunskapskrav

  • Kvalificerade och relevanta kunskaper för något eller några yrkesämnen inom gymnasieskolan. För mer information, se Universitets- och högskolerådets föreskrifter om kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper för särskild behörighet till utbildning som leder till yrkeslärarexamen (www.uhr.se).

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
I kursen ingår en obligatorisk campusträff om två dagar.

Kursen ingår i Yrkeslärarprogrammet.