Kursplan

Utveckling och lärande - gymnasieskolans yrkesprogram II (varav 4,5 hp VFU)

Kurskod
PG1096
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Verksamhetsförlagd utbildning, 60%
Undervisningsområdet, 40%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2017-10-26.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-01-15.
Nedlagd
2023-01-23

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa kunskap om hur olika teorier om lärande och utveckling ligger till grund för planering och genomförande av undervisning i det egna yrkesämnet
  • visa kunskap om informations- och kommunikationsteknikens betydelse, möjligheter och utmaningar i undervisningen samt hur teknikburna kunskapsprocesser kan främja den pedagogiska verksamheten
  • visa förmåga att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i planering och genomförande av undervisning
  • visa förmåga att utifrån teoretiska perspektiv och egna erfarenheter i den verksamhetsförlagda undervisningen analysera och reflektera över informations- och kommunikationsteknikens möjligheter och utmaningar, i såväl skolförlagd undervisning som i arbetsplatsförlagt lärande (APL)
  • visa fördjupad förmåga att utifrån medvetna didaktiska val med stöd av teorier om lärande och utveckling samt gällande styrdokument planera, genomföra och utvärdera undervisning
  • visa förmåga att använda digitala verktyg i den egna pedagogiska verksamheten
  • visa förmåga att beskriva och reflektera över den egna utvecklingen till lärare utifrån ett kunskapsteoretiskt perspektiv och utifrån begreppet digital kompetens.

Innehåll

Kursen behandlar olika teorier om lärande, utveckling och digitalisering samt hur dessa leder till olika förhållningssätt till undervisning och lärande. I samband med de verksamhetsförlagda studierna ges den studerande möjlighet till att undersöka och analysera hur teorier om lärande och digitalisering kan kopplas till undervisning i det egna yrkesämnet. I anslutning till detta belyses också frågan om den studerandes egna utvecklingsbehov inom området digitalisering. Den studerandes egen dokumentation från de verksamhetsförlagda studierna används som underlag för reflektion över elevers lärande, digitallisering i skolan och den egna professionsutvecklingen. I kursen berörs också källkritik ur elev- och lärarperspektiv.

Examinationsformer

Aktivt deltagande i seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar där digitala verktyg och olika redovisningsformer används samt genom bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier, arbete i studiegrupp samt verksamhetsförlagd utbildning.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd i båda modulerna.

Betygsrapportering:

  • Del 1: muntliga och skriftliga redovisningar, 3 hp, U - VG
  • Del 2: verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 hp, U - VG

Förkunskapskrav

  • Skolväsendets historia och samhällsuppdrag - yrkeslärare (varav 1,5 hp VFU), 7,5 hp och Ledarskap för yrkeslärare (varav 3 hp VFU), 7,5 hp

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.

Kursen ingår i Yrkeslärarprogrammet.

Summary in English

After completing the course, the student shall be able to:

  • demonstrate knowledge of how different theories of learning and development form a basis for planning and teaching in a specific vocational subject
  • demonstrate knowledge of the importance and opportunities of ICT in teaching and how technology-based knowledge processes can promote educational activities
  • demonstrate the ability to apply a critical and source-critical approach in lesson planning and teaching
  • demonstrate, as based on theoretical perspectives and personal experiences in the vocational programme, the ability to analyse and reflect on opportunities and challenges of ICT both in school-based education and in work-based learning
  • demonstrate the ability to plan, teach and evaluate teaching according to current documents and well-motivated didactical decisions
  • demonstrate the ability to use digital tools in educational activities
  • demonstrate the ability to describe and reflect on personal development from being a student to becoming a teacher from a perspective of knowledge theory and from the point of view of digital competence.