Kursplan

Utveckling och lärande - gymnasieskolans yrkesprogram I (varav 3 hp VFU)

Kurskod
PG1095
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 60%
Verksamhetsförlagd utbildning, 40%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2017-10-26.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-01-15.
Nedlagd
2023-01-23

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa kunskap om olika teoretiska perspektiv på lärande, utveckling och kunskap
  • visa förståelse för hur olika teoretiska perspektiv på lärande kan leda till och har lett till olika förhållningssätt i den pedagogiska verksamheten
  • visa kunskap om hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av skilda kulturella, sociala och ekonomiska villkor
  • visa förmåga att utifrån teoretiska perspektiv och egna erfarenheter i den verksamhetsförlagda utbildningen reflektera över faktorer som påverkar elevers lärande, såväl i skolförlagd undervisning som i arbetsplatsförlagt lärande (APL)
  • visa förmåga att utifrån medvetna didaktiska val med stöd av teorier om lärande och utveckling samt gällande styrdokument planera, genomföra och utvärdera undervisning
  • visa förmåga att beskriva och reflektera över den egna utvecklingen till lärare utifrån ett kunskapsteoretiskt perspektiv.

Innehåll

Kursen behandlar teorier om lärande och utveckling samt hur dessa leder till och har lett till olika förhållningssätt till undervisning och lärande. Vidare ges tillfälle att reflektera över kunskapsbegreppet i teori och praktik.

I samband med de verksamhetsförlagda studierna ges den studerande möjlighet till att undersöka hur teorier om lärande och utveckling kan kopplas till undervisning i det egna yrkesämnet.

Den studerandes egen dokumentation från de verksamhetsförlagda studierna används som underlag för reflektion över elevers lärande och den egna professionsutvecklingen.

I kursen berörs också utveckling och lärande ur ett sociokulturellt och internationellt perspektiv.

Examinationsformer

Aktivt deltagande i seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar där digitala verktyg och olika redovisningsformer används samt genom bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier, arbete i studiegrupp samt verksamhetsförlagd utbildning.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd i båda modulerna.

Betygsrapportering:

  • Del 1: muntliga och skriftliga redovisningar, 4,5 hp, U - VG
  • Del 2: verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp, U - VG

Förkunskapskrav

  • Skolväsendets historia och samhällsuppdrag - yrkeslärare (varav 1,5 hp VFU), 7,5 hp och Ledarskap för yrkeslärare (varav 3 hp VFU), 7,5 hp

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

I kursen ingår en obligatorisk campusträff om två dagar.

Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.

Kursen ingår i Yrkeslärarprogrammet.

Summary in English

After completing the course, the student shall be able to:

  • demonstrate know-how of different theoretical perspectives on learning, development and knowledge
  • demonstrate understanding of how different theoretical perspectives on learning can lead to different approaches in educational activities
  • demonstrate knowledge of how pupils´ learning and development are affected, limited and enabled by different cultural, social and economic conditions
  • demonstrate, as based on theoretical perspectives and personal experiences in the vocational programme, the ability to reflect on factors that affect pupils’ learning both in school-based education and in work-based learning
  • demonstrate the ability to plan and lead educational activities that are based on current documents, theories on learning and well-motivated didactical decisions
  • demonstrate the ability to describe and reflect on personal development from being a student to becoming a teacher from the perspective of knowledge theory.