Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla en grundläggande förståelse för grundskolans och gymnasieskolans framväxt och position i samhället ur ett utbildningspolitiskt, utbildningsfilosofiskt och läroplansteoretiskt perspektiv. Vidare ska den studerande utveckla förståelse för innebörden i och värdet av ett vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket samt utveckla grundläggande förmåga att betrakta utbildningsväsendets samhällsuppdrag ur olika perspektiv.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för den historiska framväxten av grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen samt ange utbildningspolitiska och utbildningsfilosofiska argument som kan förklara denna framväxt,
- visa kunskap om aktuell politisk styrning och organisation av dagens skolväsende, med särskild tonvikt på grundskolans senare år och gymnasieskolan,
- kritiskt granska skolans styrdokument i relation till läroplansteoretiska och utbildningsfilosofiska begrepp,
- jämföra den svenska skolans samhällsuppdrag med några andra länders motsvarande uppdrag,
- visa förmåga att hantera digitala verktyg,
- visa förmåga till vetenskapligt skrivande,
- visa förmåga att samverka med medstuderande,
- visa förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Muntliga och skriftliga redovisningar, hemtentamen, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Ämnesstudier om minst 90 hp i ett undervisningsämne
Övrigt
För nätbaserad kurs gäller obligatorisk närvaro på campus under två dagar vid programstart.
För kursen krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.