Kursplan

Ungdomars uppväxtvillkor och sociala relationer - ämneslärare

Kurskod
PG1068
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2014-05-14.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2014-05-14.
Nedlagd
2024-03-25

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper om ungdomars uppväxtvillkor och livssituation i relation till att vara elev. Vidare ska den studerande tillägna sig en teoretisk bas för att skapa förståelse för de sociala relationernas komplexa karaktär.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskaper om teorier om sociala relationer, konflikter och makt i relation till skolans värdegrund och lärares yrkesetik
  • visa förmåga att utifrån ovanstående teorier analysera och problematisera frågor som rör sociala relationer i undervisning
  • visa kännedom om olika ungdomskulturer och vilken betydelse de kan ha för ungdomars uppväxtvillkor
  • visa kunskap om betydelsen av ett professionellt förhållningssätt till elever och deras vårdnadshavare
  • visa kunskap om hur man som pedagogisk ledare kan förebygga och motverka diskriminering och kränkande behandling av elever.

Innehåll

I kursen behandlas ungdomars förutsättningar och villkor i en växlande samtidskultur, i vilken sociala förändringar och ny medieteknik kontinuerligt förändrar förutsättningar och villkor för identitetsskapande och ungdomskultur. Ungdomsgruppen och dess betydelse för ungdomars vardagsliv belyses samt vilka olika konsekvenser dessa förutsättningar och villkor kan få för ungdomars utveckling, lärande och behov.

I kursen behandlas en teoretisk-kritisk bas för att skapa beredskap att förstå de sociala relationernas komplexa karaktär. Vidare behandlar kursen intersektionella (utifrån exempelvis genus, sexualitet och etnicitet) perspektiv på skolvardagen.

Examinationsformer

En muntlig gruppexamination, en skriftlig hemtentamen samt skriftliga inlämningsuppgifter vid obligatoriska seminarier.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar samt obligatoriska seminarier, studiegruppsarbete, muntliga redovisningar och individuella skrivuppgifter.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Muntlig gruppexamination, hemtentamen, inlämningsuppgifter, 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Kvalificerade och relevanta kunskaper för något eller några yrkesämnen inom gymnasieskolan. För mer information, se Universitets- och högskolerådets föreskrifter om kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper för särskild behörighet till utbildning som leder till yrkeslärarexamen (www.uhr.se).

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med bild och ljud via en dator eller motsvarande.
I kursen ingår två campusförlagda dagar.

Kursen ingår i VAL-projektet.

Summary in English

The overall goal is for students to develop knowledge of young people’s living conditions and quality of life and how they relate to being a student at secondary and upper-secondary school. Furthermore, students should develop a theoretical base to achieve an understanding of the complexity of social relations.