Mål
Kursens övergripande mål är att de studerande bekantar sig med utbildningen i den svenska barn- och ungdomsskolan samt med lärarutbildning i Sverige.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- ha kännedom om hur utbildning är organiserad i Sverige för barn och ungdomar,
- visa insikt i demokratins betydelse för arbetet i skolan,
- visa viss kännedom om lärarutbildning i Sverige,
- jämföra utbildning i Sverige med utbildning i sitt eget land.
Innehåll
I kursen behandlas hur utbildning för barn och ungdomar ser ut just nu i Sverige, med viss historisk översikt. Särskilda teman som belyses är demokratins betydelse för den svenska skolan, arbetet med barn med särskilda behov och användningen av IT i skolan. I kursen behandlas även svensk lärarutbildning över tid, med lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna som exempel. Utbildning på olika nivåer i det egna landet jämförs med utbildning i Sverige.
Examinationsformer
Examination sker genom kontinuerliga bedömningar samt genom en uppsats vid kursens slut. Betyg rapporteras som ett moment.
Arbetsformer
Huvudsakliga arbetsformer är litteraturstudium, föreläsningar, seminarier och tio dagars fältstudier i en skola i kommunen.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen är endast tillgänglig för besökande utländska studenter. All undervisning sker på engelska.
Kursen ingick i huvudområdet pedagogik till och med 2014-03-31.