Kursplan

Utbildningssystemet i Sverige

Kurskod
PE1012
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogik (PEA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för lärarutbildning 2007-01-09.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2007-07-01.
Reviderad
Reviderad 2014-01-24.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2014-01-24.

Mål

Kursens övergripande mål är att de studerande bekantar sig med utbildningen i den svenska barn- och ungdomsskolan samt med lärarutbildning i Sverige.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • ha kännedom om hur utbildning är organiserad i Sverige för barn och ungdomar,
  • visa insikt i demokratins betydelse för arbetet i skolan,
  • visa viss kännedom om lärarutbildning i Sverige,
  • jämföra utbildning i Sverige med utbildning i sitt eget land.

Innehåll

I kursen behandlas hur utbildning för barn och ungdomar ser ut just nu i Sverige, med viss historisk översikt. Särskilda teman som belyses är demokratins betydelse för den svenska skolan, arbetet med barn med särskilda behov och användningen av IT i skolan. I kursen behandlas även svensk lärarutbildning över tid, med lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna som exempel. Utbildning på olika nivåer i det egna landet jämförs med utbildning i Sverige.

Examinationsformer

Examination sker genom kontinuerliga bedömningar samt genom en uppsats vid kursens slut. Betyg rapporteras som ett moment.

Arbetsformer

Huvudsakliga arbetsformer är litteraturstudium, föreläsningar, seminarier och tio dagars fältstudier i en skola i kommunen.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen är endast tillgänglig för besökande utländska studenter. All undervisning sker på engelska.

Kursen ingick i huvudområdet pedagogik till och med 2014-03-31.