Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskap om organisationsteori samt hur organisatoriska relationer kan förstås ur ett intressentperspektiv.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp, modeller och teoretiska grunder för ämnesområdena organisationsteori samt arbetsorganisation (1)
- beskriva arbetsorganiseringens förändringar, utveckling och principer i ett historiskt och internationellt perspektiv (2)
- beskriva företag och organisationer ur ett intressentperspektiv (3)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva en organisation utifrån organisationsstruktur och arbetsorganisation samt hur olika former av organisering kan påverka medarbetare (4)
- söka och samla relevant material samt tillämpa regler för vetenskapligt skrivande med avseende på formalia och struktur (5)
- tillämpa grundläggande presentationsteknik (6)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- värdera olika former av organisering utifrån ett medarbetarperspetiv (7)
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande organisationsbegrepp och teorier, bland annat: struktur, kultur, kommunikation, makt och konflikt samt arbetsorganisation. Begreppen och organisationsteorins framväxt presenteras i sitt historiska och internationella sammanhang med speciell tonvikt på de perspektiv på organisation och arbetsorganisation som getts av den senaste tidens forskning och debatt. Speciell vikt läggs vid hur arbetsorganisation på individ- och gruppnivå organiseras. Olika arbetsorganisatoriska modeller som rör individens roll, handlingsutrymme, motivation, arbetstillfredsställelse och psykosociala arbetsmiljön belyses och diskuteras. Arbetslivsanknytningen innebär att analyser genomförs av en organisation utifrån dess organisationsstruktur och arbetsorganisation samt hur olika former av organisering kan påverka medarbetare. I kursen behandlas akademiskt skrivande, retorikens grunder och presentationsteknik.
Examinationsformer
Skriftlig salstentamen, 4 hp (examinerar mål 1, 2, 3)
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp, 3 hp (examinerar mål 4, 5, 7)
Aktivt deltagande i presentationsseminarium, 0,5 hp (examinerar mål 4, 6, 7)
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och inlämningsuppgifter.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
På de olika delmomenten kan något av följande betyg erhållas:
Skriftlig salstentamen: U-VG
Skriftlig inlämningsuppgift samt aktivt deltagande i presentationsseminarium: U-G
För betyget Väl godkänd krävs betyget Väl Godkänd på skriftlig salstentamen.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet