Lärandemål
- redogöra för grundläggande kunskaper i teknik passande för undervisning i årskurs 1-6
- visa på centrala samband mellan teknik, människa, samhälle och natur i aktuella och historiska sammanhang
- genomföra och diskutera tekniska konstruktioner, undersökningar samt datalogiskt tänkande och programmering
- visa kunskaper om barns lärande, intressen och begreppsbildning i teknik
- planera undervisning i teknik utifrån aktuella styrdokument
- visa kunskaper om bedömning och betygsättning samt kunna använda formativ och summativ bedömning för att utveckla elevers lärande i teknik.
Innehåll
I kursen behandlas teknik utifrån elevnära exempel hämtade från vardag och samhälle. Övergripande studeras teknikutvecklingsarbetets olika faser samt tekniska system i hemmet och i samhället. I kursen behandlas teknikens funktioner och hur olika arbetssätt kan användas i undervisningen. Det tekniska innehållet i kursen har sin utgångspunkt i det innehåll som beskrivs i Lgr11. I kursen behandlas ämnesdidaktiska perspektiv på elevers lärande i teknik. Elevers intressen och begreppsbildning i teknik diskuteras utifrån aktuell ämnesdidaktisk forskning.
En del av kursen utgörs av kursdeltagarens planering av undervisning i teknik. Olika typer av bedömning behandlas och reflektion över den egna planeringen ingår som viktig del.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsmodul:- Seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar samt skriftlig rapport, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Summary in English
After completing the course, students shall be able to:
- demonstrate that they have acquired basic knowledge about technology for teaching in grades 1-6
- give examples of connections between technology, people, society and nature in current and historical contexts
- implement and discuss technical constructions and inquiries, as well as computational thinking and programming
- demonstrate knowledge of children’s learning, interests and conceptualisation in terms of technology
- plan teaching using technology based on current curricula
- demonstrate knowledge of how formative and summative assessment can be used to develop pupils’ learning using technology.