Kursplan

Teknik för grundlärare årskurs 4-6

Kurskod
NV1033
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Naturvetenskap (NAV)
Ämnesgrupp
Övrigt inom naturvetenskap
Utbildningsområde
Naturvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2015-03-05.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2015-03-05.
Nedlagd
2023-06-05

Lärandemål

Ett övergripande mål med kursen är att den studerande utvecklar grundläggande kunskaper i teknik, samt kompetens att planera, leda, utveckla och utvärdera teknikundervisning i grundskolan. Utbildningen syftar till att den studerande utvecklar trygghet i och förmåga att skapa lärandesituationer som tar vara på elevers nyfikenhet och kreativitet.

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:

  • redogöra för grundläggande kunskaper i teknik anpassade för undervisning i årskurs 4-6,
  • visa på centrala samband mellan teknik, människa, samhälle och natur i aktuella och historiska sammanhang,
  • genomföra och diskutera tekniska konstruktioner och undersökningar,
  • visa kunskaper om barns lärande, intressen och begreppsbildning i teknik,
  • planera, genomföra och utvärdera undervisning i teknik utifrån aktuella styrdokument,
  • visa kunskaper om bedömning och betygsättning samt kunna använda formativ och summativ bedömning för att utveckla undervisning och lärande i teknik.

Innehåll

I kursen behandlas teknik utifrån elevnära exempel hämtade från vardag och samhälle. Övergripande studeras teknikutvecklingsarbetets olika faser samt tekniska system i hemmet och i samhället. I kursen behandlas teknikens funktioner och hur olika arbetssätt kan användas i undervisningen. Det tekniska innehållet i kursen har sin utgångspunkt i det innehåll som beskrivs i Lgr11. I kursen behandlas ämnesdidaktiska perspektiv på elevers lärande i teknik. Elevers intressen och begreppsbildning i teknik diskuteras utifrån aktuell ämnesdidaktisk forskning.

En betydande del av kursen utgörs av kursdeltagarens planering, genomförande och utvärdering av egen undervisning i teknik. Uppmärksamhet ägnas även åt bemötande av elever med olika kulturell bakgrund och elever med särskilda behov och hur undervisningens utformning kan undanröja respektive förstärka svårigheter. Olika typer av bedömning behandlas och reflektion över den egna undervisningen ingår som viktig del.

Examinationsformer

De studerande examineras fortlöpande genom aktivt deltagande vid nätbaserade seminarier, samt genom muntliga och skriftliga redovisningar. Kursen avslutas med ett undervisningsprojekt där kursdeltagarna planerar, genomför och utvärderar ett undervisningsmoment i teknik. Detta projekt examineras genom en muntlig redovisning och en skriftlig rapport.

Arbetsformer

Arbetsformer är inspelade föreläsningar, obligatoriska nätbaserade seminarier, egen undervisning och andra uppgifter som kan utföras på den egna skolan.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:

  • Seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar samt skriftlig rapport, 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen

Övrigt

Kursen utgörs av nätbaserad undervisning via Internet. För att kunna delta krävs att den studerande har tillgång till dator med internetuppkoppling, webbkamera och headset. En förutsättning för att kunna genomföra kursen är även att den studerande har möjlighet till arbete med elevgrupp i grundskolan.

Summary in English

An overall goal of the course is that the student develops basic knowledge of technology and skills to plan, manage, develop and evaluate technology instruction in primary schools. The course also aims to develop the student´s confidence and ability to create learning situations that take advantage of pupils’ curiosity and creativity.