Kursplan

Matematik 2a för grundlärare 4-6

Kurskod
MD2016
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 2
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Matematikdidaktik (MDI)
Ämnesgrupp
Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen
Utbildningsområde
Naturvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2014-02-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2014-02-13.
Nedlagd
2022-08-29

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar och fördjupar sina matematiska kunskaper och förmågor samt utifrån matematikdidaktisk forskning och teorier om elevers lärande utvecklar och fördjupar sin förmåga att ansvara för matematikundervisning i grundskolans årskurs 4-6.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • utifrån gällande styrdokument planera och genomföra bedömning och analys av elevers matematiska kunskaper samt planera för fortsatt lärande,
  • utifrån forskning och gällande styrdokument, analysera och värdera olika typer av bedömning inom området matematik,
  • visa grundläggande kunskaper och förmågor inom de matematiska områdena algebra samt sannolikhet och statistik,
  • presentera, analysera och kritiskt granska statistiskt material,
  • använda digitala verktyg för att uttrycka och bearbeta ett matematiskt innehåll,
  • analysera och kritiskt granska vetenskapliga undersökningar utifrån givna kriterier.

Innehåll

I kursen läggs särskild tonvikt på att den studerande fördjupar sina matematiska kunskaper och förmågor inom områdena algebra samt sannolikhet och statistik. Digitala verktyg används i kursen för att uttrycka och bearbeta ett matematiskt innehåll. I kursen får den studerande ta del av, analysera och kritiskt granska forskning som rör bedömning av kunskaper och förmågor i matematik. Den studerande får i kursen tillfälle att utifrån gällande styrdokument planera och genomföra bedömning av elevers matematiska kunskaper och utifrån denna bedömning planera för elevens fortsatta lärande. En viktig del i kursen är att den studerande ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt.

Examinationsformer

Examination sker genom seminarier och redovisningar; muntligt, skriftligt och med digitala verktyg samt genom en skriftlig salstentamen.

Arbetsformer

Föreläsningar, uppgifter som behandlas enskilt och i grupp samt obligatoriska seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering

  • Tentamen och inlämningsuppgift, 7,5 hp.

För att erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs betyget väl godkänd på skriftlig salstentamen samt skriftlig inlämningsuppgift. Seminarier och redovisningar bedöms med U - G.

Förkunskapskrav

  • Matematik 1a för grundlärare 4-6, 7,5 hp och Matematik 1b för grundlärare 4-6, 7,5 hp

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen innehåller en till två fältdagar i årskurs 4-6.

Summary in English

After completing the course, students shall be able to:

  • plan and conduct an assessment and analysis, based on existing curriculum, of pupils‘ mathematical knowledge and also plan for continued learning,
  • analyze and evaluate, based on research and curriculum, different types of assessment in mathematics,
  • demonstrate basic knowledge and understanding of algebra as well as probability and statistics,
  • present, analyze and critically review statistical data,
  • use digital tools to express and work through mathematical content,
  • analyze and critically review scientific studies based on set criteria.