Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för vanligt förekommande akutmedicinska sjukdomstillstånd gällande patofysiologi, symtom, diagnos och behandling, inklusive prevention och prognos, som en grund för bedömning av patienters medicinska tillstånd och vårdbehov,
- redogöra för de vanligaste läkemedelsgrupper som används vid respektive sjukdom och tillstånd vad gäller effekter och biverkningar för en säker läkemedelshantering,
- tillämpa ett kritiskt förhållningssätt kring vanligt förekommande akutmedicinska sjukdomar och tillstånd ur ett differentialdiagnostiskt perspektiv.
Innehåll
Kursen tar upp de vanligaste akuta sjukdomstillstånden såsom hjärtsjukdomar, respirationssjukdomar, infektionstillstånd, neurologiska sjukdomar, endokrinologi, hematologi, allergi och överkänslighetsreaktioner, njursjukdomar samt gastrointestinala sjukdomar. Utifrån kliniska symtom förs sedan ett differentialdiagnostiskt resonemang.
Examinationsformer
En skriftlig salstentamen.
Arbetsformer
Föreläsningar.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Skriftlig salstentamen, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen eller motsv utbildning
Övrigt
Kursen motsvarar MC2014.
Summary in English
After completing the course, the student shall be able to:
- describe the common acute medical conditions regarding pathophysiology, symptoms, diagnosis and treatment, including prevention and prognosis, as a basis for assessing patient health and care needs,
- describe the most common drug groups used in each disease and condition in terms of effects and side-effects for the safe handling of drugs,
- apply a critical approach with regards to common acute medical illnesses and conditions, from a differential diagnostic point of view.
The course addresses the most common acute medical conditions such as heart disease, respiratory diseases, infectious conditions, neurological diseases, endocrinology, hematology, allergy and hypersensitivity, kidney disease and gastrointestinal diseases. Based on the clinical symptoms, a differential diagnostic reasoning is then discussed.