Kursplan

Litteraturvetenskap I: Från Oidipus till House of cards - dramatik i utveckling

Kurskod
LI1035
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Litteraturvetenskap (LIA)
Ämnesgrupp
Litteraturvetenskap
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Litteraturvetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2014-03-07.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2014-03-07.
Nedlagd
2018-06-05

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • identifiera och beskriva grundläggande litteraturvetenskapliga termer och begrepp samt ha en orientering i litteraturvetenskaplig teori och metod
  • förklara genrebegreppet samt ha god kännedom om de centrala karakteristika som avgränsar och utmärker dramat från andra genrer
  • beskriva den litteraturvetenskapliga epokindelningen och vara förtrogen med främst den västerländska dramatikens utveckling genom tiderna samt kunna redogöra för representativa dramatiker i varje epok
  • sätta in pjäserna i sin tillkomstsituation och kunna relatera dem till samhälle och produktionsförhållanden
  • redogöra för dramateorins utveckling genom tiderna och kunna redogöra för bl.a Aristoteles och Berthold Brechts idéer om dramats form och funktion
  • ha utvecklat en kompetens för närläsning och behandling av litterära texter
  • använda enklare modeller för dramaanalys och kunna presentera tolkningar av dramatiska texter både muntligt och skriftligt
  • göra självständiga litterära iakttagelser och kunna argumentera för dessa utifrån vedertagen litteraturvetenskaplig begreppsbildning
  • redogöra för dramatiskt berättande över tid och i skilda medier (såsom film, serier och nätbaserat material).

Innehåll

Efter en allmän introduktion till ämnet litteraturvetenskap, vilken innefattar grundläggande terminologi och historiska epoker, följer kursen huvudlinjerna i främst den västerländska dramatikens utveckling. Stor vikt läggs vid närstudiet av enskilda dramatiska verk. Den studerande gör egna dramaanalyser såväl muntligt som skriftligt. I kursen studeras dramatik från den grekiska tragedin till nutida dramatik i skilda medier (såsom film, serier och nätbaserat material). Dess framväxt sätts i ett vidare populärkulturellt sammanhang av film och medietexter.

Examinationsformer

De tentamensformer som förekommer är: salskrivning, hemskrivning, en skriftlig fördjupningsuppgift samt muntlig examination individuellt och i grupp.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, tillämpningsövningar samt olika former av eget arbete under handledning. Närvaro vid föreläsningar är frivillig, medan seminarier, tillämpningsövningar och redovisningar är obligatoriska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling. Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatoriskt för nätstudenter. I samband med nätbaserad tentamen krävs en fristående webbkamera.

Ersätter LI1029.

Summary in English

On completion of the course, students should be able to:

  • identify and describe basic literary terms and concepts, and be oriented in literary theory and methods
  • explain the concept of genre and have good knowledge and understanding of the key characteristics that separate and distinguish drama from other genres
  • describe the division of literary periods and be familiar with, mainly, the development of Western drama over time and know about representative playwrights from each period
  • place the plays in terms of their origins and relate them to the social and production conditions of the time
  • describe the development of dramatic theory through the ages and discuss the ideas that Aristoteles and Berthold Brecht, among others, had about the form and function of drama
  • show an expertise for close reading and processing of literary texts
  • apply simple models for drama analysis and present interpretations of dramatic texts, both orally and in writing
  • make independent literary observations and argue for these according to conventional literary conceptualization
  • describe dramatic narrative over time and in different media (such as films, comics and web-based material).