Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera och beskriva övergripande arbetsmoment i en digital 3D-produktion
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- producera ändamålsenlig 3D-grafik av varierande komplexitet utifrån en given processmodell
- använda korrekta termer under redovisning av verk som producerats med 3D-program
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera brister i producerad 3D-grafik och ge förslag på åtgärder
- värdera om en given produkt bör fotograferas eller produceras med hjälp av en 3D-programvara
Innehåll
Kursen behandlar praktiska arbetsmoment så väl som teoretiska kunskaper om 3D i en 3D-programvara.
Kursen belyser moment som krävs för professionellt arbete med 3D-grafik samt de färdigheter en grafisk designer behöver för att på ett effektivt sätt kunna kommunicera med en 3D-artist.
Kursen tillhandahåller en processmodell för produktion av 3D samt utrymme för opposition av samma processmodell.
Kursen behandlar de aspekter som behöver värderas för att avgöra om en given produkt bör fotograferas eller produceras med hjälp av en 3D-programvara.
Under kursen analyseras även brister hos verk som skapats av proffs inom branschen.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
Databaserad tentamen (U, G)Förkunskapskrav
- Bildbehandling 1 7,5 hp
Övrigt
Summary in English
Knowledge and understanding
Upon completion of the course, the student shall be able to:
- identify and describe suboperations in a digital 3D production
Competence and skills
Upon completion of the course, the student shall be able to:
- produce appropriate 3D graphics of varying complexity within the scope of a given process model
- use correct terms when presenting 3D-produced work
Judgement and approach
Upon completion of the course, the student shall be able to:
- identify deficiencies in produced 3D graphics and provide appropriate suggestions for improvements
- evaluate whether a given product should be photographed or produced using 3D software