Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera och beskriva övergripande arbetsmoment i 3D-animering
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- producera en enhetsanpassad vinjett med kameraspårning i 3D
- använda sig av dynamikverktyg i 3D-programvara för att uppnå verklighetstrogna resultat
- använda efterbehandlingsprogram i en 3D-komposition
- använda korrekta termer under redovisning av verk som producerats med 3D-program
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- värdera vilken designprocess som är lämplig för en animation i 3D-programvara inom ramarna för angivna syften och mål
Innehåll
Kursen behandlar praktiska arbetsmoment så väl som
teoretiska kunskaper om 3D-animation i en 3D-programvara.
Kursen tillhandahåller olika varianter av kamerahantering i
en 3D-programvara samt gränslandet mellan kamerahantering inuti mjukvaran och
kamerahantering av mobil.
Kursen belyser brister och styrkor mellan renderingsalternativ
för animering.
Kursen tar även upp vilka frågor som behöver besvaras innan projekt
som involverar 3D-animering påbörjas samt i vilken ordning arbetsmoment bör
planeras in.
Examinationsformer
Databaserad tentamen (1,5 hp), Inlämningsuppgifter med muntliga redovisningar och seminarier (6 hp).
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
Databaserad tentamen (U, G)Förkunskapskrav
- 3D-visualisering: Stillbilder, 7,5 hp grundnivå 1 eller motsvarande kunskaper
Övrigt
Summary in English
Knowledge and understanding
Upon completion of the course, the student shall be able to:
- identify and describe suboperations in a digital 3D-animation production
Competence and skills
Upon completion of the course, the student shall be able to:
- produce a device-customised vignette through camera tracking in 3D software
- make use of dynamic simulation tools in 3D software to achieve realistic results
- use a post-production software to complete a 3D¨composition
- use correct terms when presenting 3D-produced work
Judgement and approach
Upon completion of the course, the student shall be able to:
- evaluate which design process would be appropriate for an animation in 3D software within the scope of specified objectives and goals