Kursplan

Programutveckling - Grunder

Kurskod
IK1077
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Ämnesgrupp
Informatik/Data- och systemvetenskap
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Mikrodataanalys2
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
2G1N
Fastställd
Fastställd 2014-04-03.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2014-04-03.
Reviderad
Reviderad 2015-08-10.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2016-01-18.
Nedlagd
2022-06-23

Lärandemål

Efter slutförd kurs skall studenten ha förvärvat grundläggande kunskaper och färdigheter i att programmera syftande till att lösa problem.

Efter avslutat kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara vad begreppet objektorientering innebär
  • redogöra för grundläggande termer, begrepp och nyckelord inom programmering

Färdighet och förmåga

  • skapa applikationer för in- och utmatning med hjälp av ett urval av klasser från standardklassbibliotek respektive återanvända färdiga programbibliotek i egen programutveckling
  • dokumentera och modellera applikationer
  • grafiskt illustrera modeller och resultat från undersökningar i mjukvara
  • använda sig av programutvecklingsmodeller
  • använda sig av filhantering, dvs lagra data permanent genom att skriva och lägga till data i filer samt läsa data från filer
  • utveckla språkoberoende algoritmer syftande till en strukturerad design vid utveckling av program
  • använda selektiva programsatser som innehåller villkor för att styra ett programs exekvering.
  • använda iterationsatser för att upprepade gånger exekvera programsatser tills vissa villkor uppfyllts
  • skapa egendefinierade klasser innehållande egenskaper och metoder som representerar beteendet hos objekt skapade av dessa klasser
  • tillämpa grundläggande sannolikhetslära och statistiska metoder i programmeringen under problemlösningsprocessen
  • integrera andra programmeringsmiljöer i egen programutveckling för beräkningar och presentation av grafiska diagram
  • använda datastrukturer (statiska och dynamiska) för att temporärt lagra data under exekvering resp. manipulera dessa datastrukturer
  • tillämpa undantaghantering (Exception Handling) under programutveckling
  • Visa prov på fördjupad förmåga att syntetisera kunskap och implementera färdigheter i lösandet av mer komplexa problemställningar

Innehåll

Programutveckling sker i programmeringsspråket Java, vilket bl.a. är en förutsättning för att senare kunna utveckla mobila applikationer för Android-plattformen. Vidare så används utvecklingsmiljön och programspråket R för dataanalys inkluderande beräkningar och presentation av data.

Kursen behandlar följande områden: Introduktion till Java plattformar och standardklassbibliotek, programutvecklingsverktyg, variabler, konstanter och datatyper samt modala (grafiska) dialogfönster. Vidare introduceras programutvecklingsmodeller, grunder i objektorientering samt hur man dokumentaterar program. I sammanhanget behandlas test och felsökning av program med debugger. Därefter behandlas hur urval görs i program med hjälp av villkor (sk selektion), hur repetitionssatser skapas i program (sk Iteration), klasser och objekt, egenskaper och metoder i klasser. Senare behandlas datastrukturer, såsom arrayer och listor, hur sk undantagshantering (sk Exception handling) och hur filhantering används. Vidare behandlas hur andra programmeringsmiljöer kan integreras med och understödja Java applikationer med avseende på beräkningar och illustrationer med grafiska diagramplottar

Kursen innehåller praktiska moment med experimentella undersökningar med tillhörande databehandling.

Vikt läggs vid att använda programmeringen i problemlösande situationer där analys och lösning på problemet är lika viktig som korrekt analys, design och implementering av programkod

Examinationsformer

Kursen är indelad i fem delmoment. Separat skriftlig examination av delmoment 1 (1hp i betygsskala U-G). Separat skriftlig examination av delmoment 2 resp. 4 (1,5hp, resp. 1,5 hp i betygsskala U-VG). Separat skriftlig och muntlig examination av delmoment 3 resp. 5 (1,5hp resp. 2hp i betygsskala U-VG).

Resultatrapportering sker efter varje delmoment.

Arbetsformer

Kursen erbjuds som online-kurs. Studenten förväntas förvärva kunskaper och färdigheter främst via självstudier. Grundmaterialet för dessa självstudier utgörs av nätföreläsningar, kurslitteraturen och övningsuppgifter.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att kunna erhålla VG i respektive delmoment krävs att alla svar inlämnas inom stipulerad tidsram samt på angiven plats

För att erhålla VG som slutbetyg på hela kursen krävs VG i fyra delmoment.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen kan ej tillgodoräknas i examen tillsammans med Programutveckling - Grunder, IK1025 resp. IK1059, Introduktion till objektorienterad programmering, IK1052, Introduktion till Java-programmering, IK1003 resp. IK1046

Antal examinationer per delmoment är maximerat till fem.

Kursen ges i Windowsmiljö. Andra operativsystem accepteras, men ingen support ges på dem. Internet-uppkoppling om minst 2Mbit/s krävs för studierna. Vidare krävs en webbkamera och ett headset eller en mikrofon.

Summary in English

On completion of the course, students will have acquired basic knowledge and skills in computer programming.
On completion of the course students will be able to:
Knowledge and understanding
  • Explain the concept of object-oriented programming
  • explain basic terminology, concepts and key words related to programming
Competence and skills
  • Create applications for input and output using a standard class library
  • Document and model applications
  • Use programming development models
  • Graphically illustrate models and results from investigations
  • Store data permanently by writing and appending data to files as well as read data from files
  • Develop language independent algorithms to obtain a structured design in the development of programs
  • Use selective statements containing conditions to control a program‘s execution
  • Use iteration to repeatedly execute statements until certain conditions are fulfilled
  • Create user-defined classes containing properties and methods that represent the behavior of objects created by these classes
  • Apply basic probability theory and statistical methods in programming during the problem-solving process
  • integrate other programming environments in applications for calculations and presentation of graphical charts
  • Use data structures (static and dynamic) to temporarily store data during execution and be able to manipulate these data structures
  • Implement exception handling
  • Demonstrate an advanced ability to synthesise knowledge and implementation skills in the solving of more complex problems