Lärandemål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- analysera och presentera hur forskare sett på hur historien, samhället, tillfällena och individuella egenskaper formade människor till att förhålla sig på olika sätt inför Förintelsen
- problematisera och undersöka på vilket sätt kunskap om detta har relevans i dag.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- problematisera användningen av historia i samhälle, media och skola
- kritiskt utreda och förhålla sig till i debatten centrala begrepp som kulturarv, autenticitet och historiemedvetande.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- med utgångspunkt i resultaten från examensarbete 1 formulera en fördjupad ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant empiri, teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- visa fördjupad förmåga att, med krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat historiedidaktiskt område av betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
Delkurser
I delkursen diskuteras och problematiseras människors agerande i och inför Förintelsen. Hur har forskare förstått och analyserat människors olika agerande som bödlar, hjältar eller åskådare i samband med Förintelsen? Kursen syftar till att lyfta fram hur en förståelse om detta är synnerligen relevant även idag.
I delkursen behandlas och diskuteras frågor och problem rörande användandet av historia, så kallat historiebruk, i samhälle, media och skola. Frågor och debatt om bland annat autenticitet, kulturarv och olika kulturarvsinstitutioners roll och funktion i samhället lyfts fram.
I delkursen genomför den studerande en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i någon av historieämnets didaktiska frågeställningar. Studenten förväntas vidare kunna bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat historiedidaktiskt område.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 22,5 hp.
Betygsrapportering:
Moment 1: Förintelsen: hjältar, bödlar och åskådare - 7,5 hp
Moment 2: Historiebruk: bruk och missbruk av historia - 7,5 hp
Moment 3: Examensarbete 2 för ämneslärarexamen för gymansieskolan - 15 hp
Förkunskapskrav
- Historia III, inklusive examensarbete 1 för ämneslärarexamen, gy, 30 högskolepoäng grundnivå 2, varav 22,5 högskolepoäng godkända vid registrering, eller motsvarande kunskaper