Mål
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- visa kunskap om historieämnets utveckling och ställning i skola och i samhället
- visa kunskap om skolans styrdokument med särskilt fokus på historieämnets kurs och ämnesplaner
- ge uttryck för en grundläggande historieteoretisk, metodisk och didaktisk medvetenhet och kunna tillämpa dessa insikter
- tillämpa grundläggande källkritiska metoder som en grund för att förstå och själv kunna ta fram historiska kunskaper
- identifiera olika historiska förklaringstyper och perspektiv
- författa en begränsad mikrohistorisk uppsats baserad på primärt källmaterial
- granska och diskutera andras forskningsuppgifter baserade på primärt källmaterial
Innehåll
Kursen innehåller en elementär orientering i historiedidaktik, historisk teoribildning och forskningsmetodik. Skilda historiesyner och metoder behandlas och används för att granska skolans läroplaner, läromedel och andra texter. Likaså diskuteras människors, samhällens och skolans användning av historia. I kursen ingår också att individuellt författa en begränsad mikrohistorisk uppsats baserad på primärt källmaterial.
Examinationsformer
Examination sker genom aktivt seminariedeltagande (totalt 5-6 seminarier) och en ventilering vid ett mindre uppsatsseminarium där en egen mikrohistorisk uppsats granskas av en medstudent, och där det också ingår att granska en annan medstudents arbete. I samband med och efter ventileringen bedöms det enskilda uppsatsarbetet utifrån de mål och kriterier som satts upp för detta av den examinerande läraren.
Arbetsformer
Kursinnehållet bearbetas genom eget studium av litteraturen. Undervisningen sker i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier och uppsatsventilering. Uppsatsen skrivs individuellt under viss handledning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Historia 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling.