Kursplan

Ledarskap och teamarbete

Kurskod
GVÅ2S3
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Omvårdnad (OMV)
Ämnesgrupp
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsområde
Vårdområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Omvårdnad1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2021-11-09.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-11-09.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska ha fördjupade kunskaper om organisation, ledarskap, teamarbete och arbetsmiljö för att i sin sjuksköterskeroll kunna leda vårdarbete på ett hållbart sätt.

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva sjuksköterskans arbetsledande och samordnande funktion samt organisationens betydelse för omvårdnadsarbetet
  • redogöra för regelverk relaterade till arbetsmiljö och patientsäkerhet.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • kritiskt diskutera gruppdynamiska skeenden och hur organisations- och ledarskapsteorier kan tillämpas i olika sammanhang
  • problematisera delegering av arbetsuppgifter, handledning av och samverkan med medarbetare inom och utanför teamet
  • analysera utifrån ett hållbarhetsperspektiv hur organisation, ledarskap och arbetsmiljö kan påverka omvårdnaden, patientsäkerheten och personal i vården.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • reflektera kring ledarskap, förhållningssätt och agerande vid team- och förbättringsarbete
  • värdera organisation, ledarskap och arbetsmiljö ur ett jämlikhetsperspektiv
  • reflektera kring hur det egna ledarskapet kan utvecklas.

Innehåll

I kursen behandlas ledarskapsteorier och -modeller samt sjuksköterskans roll som ledare i hälso- och sjukvård. Arbete i olika team behandlas utifrån olika gruppdynamiska skeenden. Vidare analyseras den fysiska, organisatoriska, sociala och digitala arbetsmiljöns betydelse för hållbar, evidensbaserad och säker vård. Sjuksköterskans roll vid team- och förbättringsarbete behandlas och de studerande får reflektera kring eget och andras ledarskap, och hur det kan utvecklas.

Examinationsformer

Seminarier och inlämningsuppgifter.

Arbetsformer

Föreläsningar, arbete individuellt och i grupp samt seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:
Modul 1: Ledarskap och teamarbete - 4,5 hp
Modul 2: Arbetsmiljöns betydelse för hållbar och säker vård - 3 hp

Förkunskapskrav

  • Personcentrerad vård inom somatisk vård, 15 hp, Personcentrerad vård inom psykiatrisk vård, 7,5 hp och Personcentrerad vård inom olika vårdsammanhang, 15 hp

Övrigt

Kursen ersätter GVÅ26Q.