Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva vetenskapsteoretiska grunder för personcentrerad omvårdnad
- beskriva personcentrerad omvårdnad för personer med demens
- beskriva betydelsen av hållbar utveckling i relation till intersektionalitet, kulturella aspekter och rättssäker vård av personer med demens
- söka och tillämpa aktuell nationell och internationell omvårdnadsvetenskaplig forskning inom demensvård.
Innehåll
I kursen studeras vården av personer med demens avseende:
- vetenskapsteoretiska aspekter på personcentrerad omvårdnad
- granskning av nationell och internationell omvårdnadsvetenskaplig forskning inom demensvård
- intersektionalitet i relation till jämlik vård
- rättssäkerhet i vården av personer med demens.
Examinationsformer
Seminarier och tentamen.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
Modul 1: Seminarier - 3 hp
Modul 2: Tentamen - 4,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.