Kursplan

Tyska: Tyskspråkig litteratur och litteraturdidaktik i teori och praktik

Kurskod
GTY2CF
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Tyska (TYA)
Ämnesgrupp
Tyska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Tyska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2020-01-29.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-01-29.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande förutom ökad generell språkkompetens i tyska kunna:
  • redogöra för grundläggande litteraturdidaktiska och litteraturvetenskapliga begrepp
  • planera för att använda skönlitteratur i undervisning, med utgångspunkt i kurs- och ämnesplaner för Moderna språk
  • reflektera kring skönlitterära texters budskap
  • reflektera kring hur barn- och ungdomslitteratur kan användas med hjälp av digitala medier i språkundervisning på olika nivåer och i olika åldersgrupper
  • kritiskt utvärdera det egna lärandet.

Innehåll

Kursen fokuserar på den didaktiska tillämpningen av tyskspråkig barn- och ungdomslitteratur med tonvikt på samtida skönlitterära texter som lämpar sig för undervisning i grundskola och på gymnasium. Med utgångspunkt i kurs- och ämnesplaner diskuteras litteratur i olika genrer och hur texterna kan tillämpas didaktiskt. Kursen utgår från ett brett litteraturbegrepp där även t ex grafisk roman, tecknade serier, filmatiseringar och ljudböcker kan ingå. Verken analyseras och kontextualiseras utifrån olika didaktiska frågeställningar och hur detta kan förmedlas till unga läsare. De skönlitterära texterna väljs utifrån teman med aktualitet för unga idag som förmedlar aspekter av samhällslivet i de tyskspråkiga länderna.
Utöver skönlitteraturen diskuteras även utvalda litteraturdidaktiska texter.

Examinationsformer

Examinationen sker löpande genom aktivt deltagande i seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är obligatoriska seminarier. Undervisningen sker på tyska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda modulerna.

Betygsrapportering:
Modul 1: Seminarium 1-4 och skriftliga inlämningsuppgifter, 3,5 hp
Modul 2: Seminarium 5-8 och skriftliga inlämningsuppgifter, 4 hp

Förkunskapskrav

  • Områdesbehörighet 2/A2 (inklusive tyska 3) eller motsvarande kunskaper. Dispens beviljas från kravet på Engelska B/6

Övrigt

Kursen riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare.