Kursplan

Svenska 2: Läs- och skrivutveckling och läs- och skrivundervisning

Kurskod
GSV2D3
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska (SVE)
Ämnesgrupp
Svenska/Nordiska Språk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska språket1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2020-02-14.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-02-14.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande självständigt kan tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska samt sammanställa och diskutera innehållet i kursen utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.

Delkurser

1.
Läsutveckling och läsundervisning, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för teorier om elevers läsutveckling i första- och andraspråksperspektiv med fokus på relevant årskurs
  • redogöra för och reflektera över läsundervisningens innehåll, traditioner och institutionella villkor med fokus på styrdokument och kursplaner i svenska gällande relevanta årskurser
  • ge exempel på, förklara och värdera hur undervisning skapar möjligheter för elevers läsutveckling
  • använda språkliga, digitala och estetiska uttrycksformer i syfte att skapa goda förutsättningar att stimulera elevers skriftspråksutveckling
  • bedöma elevers läsförmåga och visa förståelse för hur bedömning av läsning kan genomföras i skolan och hur denna bedömning förhåller sig till övrig undervisning
  • beskriva aspekter av läs- och skrivsvårigheter samt reflektera över och planera individualiserad läsundervisning så att elever med olika språklig bakgrund och olika förutsättningar inkluderas
  • läsa litteratur i olika genrer samt planera för att använda denna i sin undervisning
  • redogöra för hur skönlitteratur kan användas på ett språkutvecklande arbetssätt i både ett första- och andraspråksperspektiv.

2.
Skrivutveckling och skrivundervisning, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för teorier om skrivande och skrivutveckling i första- och andraspråksperspektiv med särskilt fokus på relevanta årskurser
  • redogöra för och reflektera över skrivundervisningens innehåll, traditioner och institutionella villkor med fokus på styrdokument och kursplaner i svenska gällande relevanta årskurser
  • diskutera elevers skriftbruk i och utanför skolan samt hur samspel däremellan kan få betydelse för undervisningen
  • analysera skrivna texter i olika genrer som läses och produceras i relevanta årskurser
  • redogöra för hur undervisning i skrivande och läsande av texter i olika genrer kan stärka skriftspråksutvecklingen
  • använda olika medieformer och diskutera hur dessa kan användas för såväl elevers skriftspråksutveckling som för utvecklandet av nya former av skriftspråksundervisning
  • analysera och bedöma elevers skrivförmåga utifrån autentiska elevtexter och redogöra för hur bedömning av skrivna texter kan genomföras i skolan och hur denna bedömning förhåller sig till övrig undervisning
  • reflektera över och planera individualiserad skrivundervisning så att elever med olika språklig bakgrund och olika förutsättningar kan inkluderas.

Innehåll

Kursen består av två delkurser.

Delkurser

1.
Läsutveckling och läsundervisning, 7,5 högskolepoäng

I delkurs 1 behandlas teoretiska och didaktiska perspektiv på språkutveckling med särskilt fokus på den tidiga läsningen. Vidare studeras språkmiljöer och organisation av undervisning, samt hur varierade uttrycksformer och arbetssätt kan stimulera elevers språkutveckling och lärande. I delkursen fokuseras också på bedömning av elevers läsförmåga samt läs- och skrivsvårigheter. Dessutom behandlas språkets betydelse för kommunikation, meningsskapande och inlärning.

2.
Skrivutveckling och skrivundervisning, 7,5 högskolepoäng

I delkurs 2 studeras teoretiska och didaktiska perspektiv på skrivande och skrivutveckling, förutsättningar för undervisning samt olika medieformers betydelse för skrivutveckling och skrivundervisning. Dessutom behandlas samspelet mellan elevers skriftbruk i och utanför skolan och dess betydelse för undervisning. Med hjälp av barn- och ungdomslitteratur fokuseras på undervisning om olika genrer för att stärka läs- och skrivutveckling i relevanta årskurser. I delkursen behandlas dessutom bedömning av elevtext i ett didaktiskt perspektiv.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras genom aktivt deltagande vid seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter individuellt och i grupp, fortlöpande gruppreflektion både skriftligt och muntligt, en skriftlig fältstudierapport och en avslutande salstentamen.
Delkurs 2
examineras genom aktivt deltagande vid seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter individuellt och i grupp, individuell digital dokumentation och en avslutande skriftlig fältstudierapport.

Arbetsformer

Arbetsformerna är föreläsningar samt obligatoriska seminarier och studiegruppsarbeten.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda delkurserna.

Betygsrapportering:
Delkurs 1: Läsutveckling och läsundervisning - 7,5 hp
Delkurs 2: Skrivutveckling och skrivundervisning - 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Engelska 6, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

Övrigt

I kursen ingår obligatorisk campusträff om tre dagar.

För nätbaserad kurs krävs att den studerande måste kunna kommunicera med ljud och video via en dator eller motsvarande.