Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande självständigt kan tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska samt sammanställa och diskutera innehållet i kursen utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den
studerande kunna:
- redogöra för teorier om elevers läsutveckling i första- och andraspråksperspektiv med fokus på relevant årskurs
- redogöra för och reflektera över läsundervisningens innehåll, traditioner och institutionella villkor med fokus på styrdokument och kursplaner i svenska gällande relevanta årskurser
- ge exempel på, förklara och värdera hur undervisning skapar möjligheter för elevers läsutveckling
- använda språkliga, digitala och estetiska uttrycksformer i syfte att skapa goda förutsättningar att stimulera elevers skriftspråksutveckling
- bedöma elevers läsförmåga och visa förståelse för hur bedömning av läsning kan genomföras i skolan och hur denna bedömning förhåller sig till övrig undervisning
- beskriva aspekter av läs- och skrivsvårigheter samt reflektera över och planera individualiserad läsundervisning så att elever med olika språklig bakgrund och olika förutsättningar inkluderas
- läsa litteratur i olika genrer samt planera för att använda denna i sin undervisning
- redogöra för hur skönlitteratur kan användas på ett språkutvecklande arbetssätt i både ett första- och andraspråksperspektiv.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för teorier om skrivande och skrivutveckling i första- och andraspråksperspektiv med särskilt fokus på relevanta årskurser
- redogöra för och reflektera över skrivundervisningens innehåll, traditioner och institutionella villkor med fokus på styrdokument och kursplaner i svenska gällande relevanta årskurser
- diskutera elevers skriftbruk i och utanför skolan samt hur samspel däremellan kan få betydelse för undervisningen
- analysera skrivna texter i olika genrer som läses och produceras i relevanta årskurser
- redogöra för hur undervisning i skrivande och läsande av texter i olika genrer kan stärka skriftspråksutvecklingen
- använda olika medieformer och diskutera hur dessa kan användas för såväl elevers skriftspråksutveckling som för utvecklandet av nya former av skriftspråksundervisning
- analysera och bedöma elevers skrivförmåga utifrån autentiska elevtexter och redogöra för hur bedömning av skrivna texter kan genomföras i skolan och hur denna bedömning förhåller sig till övrig undervisning
- reflektera över och planera individualiserad skrivundervisning så att elever med olika språklig bakgrund och olika förutsättningar kan inkluderas.
Innehåll
Delkurser
I delkurs 1 behandlas teoretiska
och didaktiska perspektiv på språkutveckling med särskilt fokus på den tidiga
läsningen. Vidare studeras språkmiljöer och organisation av undervisning, samt hur
varierade uttrycksformer och arbetssätt kan stimulera elevers språkutveckling och
lärande. I delkursen fokuseras också på bedömning av elevers läsförmåga samt läs-
och skrivsvårigheter. Dessutom behandlas språkets betydelse för kommunikation,
meningsskapande och inlärning.
I delkurs 2 studeras teoretiska
och didaktiska perspektiv på skrivande och skrivutveckling, förutsättningar för
undervisning samt olika medieformers betydelse för skrivutveckling och
skrivundervisning. Dessutom behandlas samspelet mellan elevers skriftbruk i och
utanför skolan och dess betydelse för undervisning. Med hjälp av barn- och ungdomslitteratur fokuseras på undervisning om olika genrer
för att stärka läs- och skrivutveckling i relevanta årskurser. I delkursen behandlas dessutom bedömning av elevtext i ett
didaktiskt perspektiv.
Examinationsformer
Delkurs 2 examineras genom aktivt deltagande vid seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter individuellt och i grupp, individuell digital dokumentation och en avslutande skriftlig fältstudierapport.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda delkurserna.
Betygsrapportering:
Delkurs 1: Läsutveckling och läsundervisning - 7,5 hp
Delkurs 2: Skrivutveckling och skrivundervisning - 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Engelska 6, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
I kursen ingår obligatorisk campusträff om tre dagar.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande måste kunna kommunicera med ljud och video via en dator eller motsvarande.